Ekologia

Boisko z 20 tysięcy butów – ekologiczna akcja Nike

Boisko z 20 tysięcy butów - akcja Nike

Ekologiczne boisko z butów 

We wrześniu tego roku w Nowym Belgradzie w Serbii powstał kompleks rekreacyjny w pełni wykonany z 20 tysięcy par butów poddanych recyklingowi. Za inicjatywę odpowiadała firma Nike – jeden z największych producentów odzieży sportowej. Obiekt powstał we współpracy z londyńską agencją AcceptAndProceed, która odpowiadała za projekt wizualny.

Inicjatywa poza aspektem ekologicznym skupiała się także na popularyzacji sportu wśród młodzieży i promowaniu lokalnych tradycji. W związku z tym boisko z butów ozdobiły grafiki nawiązujące do liternictwa alfabetu serbskiego. Słowa na powierzchni boiska informowały o roli danej części jak na przykład linia środkowa czy rzut wolny.

 

„Move to zero” – Nike wobec zatrucia środowiska i nadprodukcji

Boiska z butów podobne do tego w Nowym Belgradzie powstawały wcześniej już w Paryżu, Pekinie, Hong Kongu i New Mexico City. Wszystkie inicjatywy były częścią programu Nike’a „Move to zero”. Jest to przedsięwzięcie mające na celu promocję ekologicznych rozwiązań, popularyzację odnawialnych źródeł energii oraz ograniczenie ilości odpadów. 

 

Niekończące się pokłady śmieci

W przemyśle odzieżowym nadprodukcja stanowi jeden z głównych problemów. Tony ubrań są produkowane i tony trafiają na wysypiska śmieci. Warto pamiętać, że odpadem jest nie tylko gotowy produkt sklepowy, który uległ zniszczeniu lub znudził się konsumentowi.

Wyrzucane są także resztki powstające w procesie produkcji — ścinki tkanin czy tworzywa sztuczne. Szacuje się, że co roku produkowanych jest 400 miliardów m2 tekstyliów, z czego 60 miliardów m2 kończy jako odpady produkcyjne. Kolejnym problem są tzw. deadstocki, czyli surowce, które firmy produkują, ale ostatecznie nigdy ich nie używają. Nike znalazł interesujące rozwiązanie dające drugie życie odpadom ze wszystkich etapów produkcji.

 

New Grind – nowe ekologiczne tworzywo

Już w 1992 roku firma wyszła z pomysłem opracowania materiału New Grind. Do jego stworzenia wykorzystywane są produkty z recyklingu — zarówno stare buty, jak i odpady z fabryk czy nie użyte surowce. To właśnie z New Grind powstają następnie pod patronatem Nike’a nawierzchnie stref rekreacyjnych takich jak boisko z butów w Serbii. Tego samego tworzywa marka używa do produkcji butów z limitowanych kolekcji, elementów wykończenia wnętrz czy obudów na telefony.  

 

Realna zmiana czy tylko pozory

W przypadku tak dużych i kultowych marek często pojawia się wątpliwość. Czy ekologiczne podejście niesie za sobą rzeczywiste zmiany, czy jest tylko chwytem marketingowym? Według raportów platformy Good On You z 2020 roku firma Nike jest oceniana pod względem zrównoważonego rozwoju na 3/5 z opisem „It’s a start”.  (Jeśli zainteresował Cię temat, pełną ocenę firmy Nike możesz przeczytać na https://directory.goodonyou.eco/brand/nike).

Jest to dobra ocena, ale wskazuje, że przed marką nadal sporo pracy. W uzasadnieniu autorzy opinii podkreślają, iż nie ma twardych danych, które wskazywałyby, że firma faktycznie zmniejszyła emisje dwutlenku węgla, czy że pracownicy fabryk dostają godziwe wypłaty. Z całą pewnością jednak akcje podejmowane przez ogromne marki takie jak Nike odgrywają znaczącą rolę w popularyzacji ekologicznych rozwiązań i przez skalę swoich działań oraz zasięgi przyczyniają się do zmian. A jak Wam podobają się pomysły Nike’a na walkę z nadprodukcją?

Dodaj odpowiedź

Twój e-mail nie będzie opublikowany.

Sprawdź jeszcze

Więcej naszych wpisów