Ekologia

CSR – co to jest biznes społecznie odpowiedzialny?

Mimo że większości z nas termin „CSR” nic nie mówi, tak naprawdę jako konsumenci mamy do czynienia z CSR-em każdego dnia. To nowe podejście do prowadzenia firmy pozwala przedsiębiorcom na osiąganie zysków i jednoczesne dbanie o dobro środowiska i społeczeństwa. Na czym zatem dokładnie polega biznes społecznie odpowiedzialny i dlaczego jest tak ważny w dzisiejszym świecie?

CSR

Czym jest CSR?

CSR (ang. corporate social responsibility) to w dosłownym tłumaczeniu społeczna odpowiedzialność biznesu. Pojęcie to powstało w XX wieku w związku z narastającymi potrzebami zadbania o środowisko przyrodnicze i prawa pracowników w działalności biznesowej. Zaczęto dostrzegać ciemną stronę masowej produkcji na dużą skalę, której głównym celem było minimalizowanie kosztów i odniesienie jak największego zysku. Toksyczne substancje, które powstawały w procesie produkcyjnym, zanieczyszczały środowisko przyrodnicze i doprowadzały do jego degradacji. Zwrócono również uwagę na złe warunki pracy pracowników i biedę, w której żyli. Nastąpił przełom w postrzeganiu biznesu, który doprowadził do powstania CSR-u. Firmy, aby stać się społecznie odpowiedzialne, rozpoczęły transformację w stronę zrównoważonej i etycznej działalności, której głównym celem nie jest jedynie osiąganie maksymalnych korzyści finansowych, ale również wspieranie społeczności i poprawa stanu środowiska przyrodniczego. CSR zakłada, że aby przedsiębiorstwo prosperowało i rozwijało się, musi uwzględnić w swoich praktykach troskę o ludzi i planetę. Dotyczy to inwestowania w zasoby ludzkie i ochronę środowiska oraz informowania o swoich działaniach poprzez publikowanie transparentnych raportów.

 

Sprawdź także: Antykoncepcja a środowisko – tabletki zagrożeniem dla ryb

 

Praktyki CSR względem ludzi i środowiska

CSR to złożony zbiór wielu praktyk, które firma powinna wdrażać do swojej strategii, aby stać się społecznie odpowiedzialną. Pod względem inwestowania w zasoby ludzkie CSR wyróżnia m.in.:

  • dbanie o pracowników, ich prawa, warunki pracy i godne zarobki,
  • pielęgnowanie równości i różnorodności w miejscu pracy,
  • inwestowanie w pracowników poprzez szkolenia, kursy,
  • wspieranie lokalnej społeczności, np. poprzez finansowanie różnych projektów społecznych i współpracę z instytucjami,
  • utrzymywanie dobrych relacji z klientami,
  • szerzenie tolerancji i walkę z dyskryminacją, m.in. ze względu na płeć, orientację seksualną, narodowość, religię, poglądy polityczne, status społeczny, niepełnosprawność.

 

Pod względem środowiskowym CSR wyróżnia m.in. następujące praktyki:

  • recykling materiałów,
  • zwiększanie udziału OZE (odnawialnych źródeł energii) w ogólnym zużyciu energii,
  • wprowadzanie energo- i wodooszczędnych rozwiązań do procesów produkcyjnych,
  • sprzedaż nowych produktów powstałych w wyniku recyklingu starych,
  • odpowiedzialne planowanie produkcji, by minimalizować zbędną nadprodukcję i wyrzucanie towaru,
  • zrównoważone gospodarowanie surowcami,
  • angażowanie się w charytatywne akcje organizacji ekologicznych, np. sadzenie drzew, montaż paneli fotowoltaicznych,
  • dbanie o dobrobyt zwierząt i ich humanitarne traktowanie.

 

To tylko kilka przykładów praktyk CSR-owych z wielu, które mogą zostać wdrożone przez przedsiębiorstwa. Wprowadzenie wszystkich tych działań do strategii firmy wydaje się niemożliwe do wykonania, czasochłonne i obciążające finansowo. Jednak wbrew pozorom zastosowanie CSR-u w działalności biznesowej przynosi wiele zysków, a korporacje, które podjęły się tego wyzwania, odnoszą sukcesy na skalę międzynarodową i zyskują w oczach swoich klientów oraz partnerów z branży.

 

Sprawdź także: Ekologiczna katastrofa, czyli historia Jeziora Aralskiego

 

Korzyści z wprowadzania CSR-u do firmy

Świadomość konsumentów na temat globalnego ocieplenia i konieczności walki z kryzysem klimatycznym rośnie z roku na rok. Coraz więcej klientów wybiera produkty zrównoważonych marek, które dbają o środowisko, więc firmy, które nie wprowadzają ekologicznych rozwiązań, pozostają w tyle, tracąc grono kupujących. Konsumenci zaczęli wymagać od korporacji transparentności w działaniu i reakcji na zmiany klimatu. Przedsiębiorstwa, które nie wdrażają zielonych technologii, przestają być konkurencyjne na rynku, co przynosi im duże straty. Stosowanie się do zasad CSR wpływa również pozytywnie na relacje z pracownikami. Szanowanie i egzekwowanie ich praw oraz tolerancja i dbanie o dobrą atmosferę w miejscu pracy przyczyniają się do lepszego samopoczucia pracowników, większych chęci do pracy i wzrostu efektywności. Wprowadzanie CSR-u do strategii biznesowej pozwala także zaoszczędzić m.in. prąd, wodę i surowce, co przekłada się na korzyści finansowe przedsiębiorstwa. To dowodzi, że firmy społecznie odpowiedzialne nie tylko mają pozytywny wpływ na środowisko przyrodnicze i ludzi, ale również odnoszą realne korzyści z wdrażania zrównoważonych rozwiązań.

 

Sprawdź także: Jak połączyć dobro fizyczne swoje i planety – czyli o tym czym jest plogging?

 

Przykłady firm, które wprowadziły CSR

Coraz więcej firm wprowadza praktyki CSR, więc przykładów zrównoważonych przedsiębiorstw można podać wiele. Poniżej wyróżniliśmy trzy korporacje z różnych branż, które zachwycają swoimi innowacyjnymi rozwiązaniami na ekologiczny i etyczny biznes.

 

Starbucks

Firmą, która może być wzorem dla innych pod względem społecznej odpowiedzialności, jest sieć kawiarni Starbucks. Ta korporacja była pierwszą w swojej branży, która wprowadziła precyzyjną i przemyślaną strategię CSR. O ekologicznych słomkach z fusów po kawie, które stworzył Starbucks, pisaliśmy w naszym poprzednim artykule. Co więcej, firma oferuje rabat na kawę dla klientów, którzy przyjdą do kawiarni z własnym kubkiem. W Stanach Zjednoczonych – skąd pochodzi marka – Starbucks wprowadzi wkrótce program Borrow-a-Cup. Będzie polegał na oferowaniu konsumentom kubków wielokrotnego użytku, które mogą później zwrócić w specjalnych punktach. Z kolei w Wielkiej Brytanii sieć kawiarni sprzedaje kawę w Circular Cup, czyli kubku wykonanym z przetworzenia sześciu papierowych kubeczków. W ciągu zaledwie roku – od 2019 do 2020 – Starbucks zmniejszył emisję CO2 o 11% i ograniczył produkcję odpadów o 12%. Korporacja zainwestowała prawie 97 milionów dolarów w panele fotowoltaiczne dla gospodarstw domowych, uniwersytetów i przedsiębiorstw w stanie Nowy Jork. Starbucks kupuje kawę fair trade i dba o odpowiednie wynagrodzenie finansowe swoich pracowników na przestrzeni całego łańcucha dostaw – od farmerów po baristów. Jeśli chodzi o strukturę zatrudnienia, połowę regionalnych wiceprezesów w firmie stanowią kobiety, podczas gdy przeciętny odsetek zatrudnionych kobiet na tym stanowisku w skali całego rynku to 29%. Pod względem obejmowania stanowisk wiceprezesów przez osoby o innym kolorze skóry jest to 33,6% w Starbucksie w porównaniu z 19%, co stanowi średnią rynkową. Pozostałe szczegółowe informacje o zrównoważonych działaniach firmy są dostępne w raportach, np. 2021 Starbucks Global Environmental and Social Impact Report, publikowanych na stronie internetowej Starbucksa.

Punkt oddawania zużytych kubków po kawie Starbucksa

 

Adidas

Innym przykładem firmy społecznie odpowiedzialnej jest Adidas. Obecnie niemiecka marka produkuje minimum 40% odzieży zawierającej poliester pochodzący z recyklingu. Adidas stworzył również własny innowacyjny materiał – plastik oceaniczny. Plastikowe elementy wyłowione z oceanu, które są trudniejsze do przetworzenia, np. nakrętki, trafiają do zakładów przetwórczych, gdzie są kruszone, podgrzewane, chłodzone i formowane w granulki. Granulki te są następnie topione przez Adidasa i powstaje z nich włókno – rodzaj przędzy poliestrowej. Obuwie oraz odzież, do których produkcji używany jest plastik oceaniczny, zostały wykonane w 75% ze śmieci morskich. Tworzenie poliestru z recyklingu wymaga zużycia mniejszej ilości wody i chemikaliów. Celem Adidasa jest zastąpienie poliestru w 100% poliestrem ekologicznym do 2024 roku. Korporacja stworzyła również model butów Futurecraft footprint, których produkcja zmniejszyła emisję CO2 o 63%. Buty powstały z włókien celulozowych pochodzących z odzysku, natomiast ich środkowa podeszwa zawiera 17% trzciny cukrowej.

Futurecraft footprint

 

Orange

Ta francuska firma z branży telekomunikacji jest pierwszym operatorem oferującym klientom odkupienie używanych smartfonów. Orange pomaga również w naprawie starszych modeli, dzięki czemu telefony mogą wrócić do obiegu, co ogranicza ilość produkowanych elektrośmieci. Ponadto urządzenia multimedialne, np. routery, są dzierżawione klientom na czas świadczenia usług telekomunikacyjnych. Gdy usługa wygasa, produkty są odnawiane i wprowadzane ponownie do sprzedaży. Pozwala to przedłużyć ich cykl życia i ograniczyć niepotrzebną produkcję kolejnego towaru, która pochłania wodę i energię. Co więcej, Orange namawia swoich klientów do wybierania faktur elektronicznych, dzięki czemu w 2019 roku zaoszczędzono 963 tony papieru – pozwoliło to na uniknięcie wycinki 18 tysięcy drzew, czyli 33 hektarów lasu.

 

CSR – biznes przyszłości

Ważne jest, aby każdy z nas podejmował codziennie świadome decyzje zakupowe i zdawał sobie sprawę z konsekwencji środowiskowych swoich wyborów. Nie da się jednak ukryć faktu, że jednostka nie może zdziałać tak wiele jak wielkie międzynarodowe korporacje. To one pośrednio mają wpływ na nasze zachowanie konsumenckie i bezpośrednio – na stan środowiska naturalnego. CSR to świetne rozwiązanie, które zapewnia firmom zrównoważony rozwój, wprowadza etyczne praktyki i umożliwia osiąganie zysków z jednoczesnym dbaniem o ekologię. Biznes społecznie odpowiedzialny to teraźniejszość i przyszłość dla naszej planety. To gwarancja łagodzenia negatywnych efektów globalnego ocieplenia i sposób na walkę z kryzysem klimatycznym. Warto wiedzieć, na czym polega CSR. Mamy nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu już wiecie 😉

 

Sprawdź także: Ekologiczna biżuteria nowym trendem w jubilerstwie

Dodaj odpowiedź

Twój e-mail nie będzie opublikowany.

Sprawdź jeszcze

Więcej naszych wpisów