Ekologia

Fashion Revolution Week – przyłączcie się do modowej rewolucji

System mody pełen jest błędów, które prowadzą do katastrofalnych skutków – zanieczyszczenia środowiska, eksploatacji zasobów naturalnych czy narażania życia pracowników. Jednocześnie moda stanowi nieodłączną część naszego życia i może mieć pozytywny wpływ na świat. Fashion Revolution pokazuje, że każdy z nas ma szansę dokonać realnej zmiany w przemyśle odzieżowym.

Czym jest Fashion Revolution?

Fashion Revolution to organizacja założona w Wielkiej Brytanii w 2013 roku. Jej zadaniem jest zrzeszanie ludzi związanych z przemysłem modowym, m.in. producentów, pracowników fabryk, wytwórców surowców, rzemieślników, projektantów, konsumentów, aktywistów. 

Działania organizacji mają na celu naprawę przemysłu modowego. Głównym założeniem jest stworzenie systemu, w którym dobro ludzi oraz zachowanie naturalnego środowiska będą ważniejsze od nieustannego pomnażania zysków.

 

Jak to się zaczęło, czyli o katastrofie Rana Plaza

Bezpośrednią przyczyną powstania organizacji były tragiczne wydarzenia w Bangladeszu. 24 kwietnia 2013 roku zawalił się budynek Rana Plaza. Mieściły się w nim fabryki największych firm odzieżowych, w tym polskiej firmy LPP. W wyniku katastrofy zginęły 1134 osoby, a ponad 2500 zostało rannych. W większości były to młode kobiety. Wydarzenia te uznaje się za 4 największą katastrofę przemysłową w historii

 

Główne założenia Fashion Revolution

Na stronie internetowej organizacji można przeczytać jej manifest. Wyłania się z niego wizja mody, która zapewnia godne wypłaty, pozwala ludziom wyrażać siebie, troszczy się o dziedzictwo kulturowe i naturalne, idzie w parze z solidarnością, inkluzywnością, przeciwstawia się rasizmowi, nie namawia do niszczenia i wyrzucania, ale naprawy i ponownego wykorzystywania. Fashion Revolution opowiada nam o świecie mody, o jaki warto walczyć.

Kampanie Fashion Revolution dalekie są od czarnowidztwa czy rzucania oskarżeń. W swoich działaniach starają się przypominać, że moda może mieć pozytywny wpływ na świat. Celebrują pracę tych, którzy czynią modę lepszą. Pokazują, że pojedynczy konsumenci w realny sposób wpływają na cały system. Zamiast wywoływać w odbiorcach poczucie winy, pokazują, jakie praktyki mogą przynieść rzeczywistą zmianę. Jednocześnie nie pozostają obojętni wobec błędów systemu. Poniżej niektóre z problemów systemu modowego, z którymi walczy FR:

 

Nierówności w systemie modowym

Przez przemysł modowy przepływają ogromne sumy pieniędzy. Nie trafiają jednak po równo do wszystkich osób zaangażowanych w proces produkcyjny. Większość zysków przejmuje mała grupa ludzi, podczas gdy pracownicy fabryk nie zarabiają wystarczająco, aby zaspokoić podstawowe potrzeby. FR dąży do odgórnego wprowadzenia prawa, które gwarantowałoby godne wypłaty i bezpieczne warunki pracy.

 

Prawdziwa cena ubrań

Fast Fashion wciąż święci triumfy. Często zmieniające się kolekcje i niskie ceny przyciągają klientów. Cyfry na metce nigdy jednak nie oddadzą prawdziwych kosztów poniesionych podczas szybkiej produkcji. Straty wynikające z zanieczyszczenia środowiska, eksploatacji zasobów naturalnych czy narażania zdrowia pracowników są niewyobrażalne. 

 

Brak transparentności

Wiele firm odzieżowych ukrywa swoje nieetyczne praktyki czy dane na temat ilości emitowanych zanieczyszczeń. Kolejnym problemem jest upowszechniający się greenwashing. Ekologia staje się coraz bardziej popularna, a marki nie chcą tracić klientów. Prowadzą działania reklamowe, mające na celu ukazanie ich jako bardziej ekologicznych niż są w rzeczywistości. Konsumenci są okłamywani, a wpływ marki na środowisko w żaden sposób się nie zmienia. 

 

Więcej na temat greenwashingu dowiecie się z artykułu: Greenwashing w przemyśle modowym. Jak go unikać?

 

Zysk ponad wszystko

Ciągły rozwój i pomnażanie zysków nadal są głównymi motywacjami dużych firm odzieżowych. Konieczne jest przeformowanie systemu wartości w przemyśle modowym. Godne życie i zdrowie pracowników, zachowanie naturalnego środowiska, ograniczenie odpadów i zanieczyszczeń powinny być zawsze ważniejsze od rosnących dochodów. Nikt nie powinien umierać za modę. 

 

Fashion Revolution Week

Co roku w rocznicę tragicznych wydarzeń w Rana Plaza organizowany jest Fashion Revolution Week. W trakcie tygodniowej akcji organizacja z jeszcze większą siłą uświadamia i zachęca do aktywizmu. Pomimo tragicznych wydarzeń, które zapoczątkowały imprezę, FRW przepełniony jest nadzieją. Z jednej strony upamiętnia ofiary katastrofy, z drugiej celebruje pozytywne praktyki w przemyśle odzieżowym i pokazuje możliwości zmiany.

Fashion Revolution Week 2022 odbędzie się w dniach 18-24 kwietnia 2022. Temat tegorocznej imprezy to MONEY FASHION POWER. Szczególny nacisk położony będzie na konieczność redystrybucji władzy i pieniędzy w przemyśle modowym, walki o godne wypłaty dla pracowników oraz zwiększenia transparentności marek. 

 

Przeczytaj również nasz poprzedni artykuł: Pszczoły i ich niezwykła rola w ekosystemie

Dodaj odpowiedź

Twój e-mail nie będzie opublikowany.

Sprawdź jeszcze

Więcej naszych wpisów