Sezon F1 na bieżąco z Nowl Sport
To jeden z najbardziej emocjonujących sezonów w Formule 1. Głównie ze względu na duże zmiany w układzie sił, o czym mogliście przeczytać w Zapowiedzi F1 sezonu 2021. Jeśli z jakichś powodów zabrakło Wam minut, aby obejrzeć wszystkie tegoroczne sesje treningowe, spóźniliście się kilka sekund na kwalifikacje Grand Prix albo zabrakło Wam dwóch dziesiątych sekundy, aby usiąść w fotelu przed startem wyścigu, to zapraszamy Was na nasze podsumowania. Każda runda tegorocznych Mistrzostw Świata F1 2021 w pigułce. Wspólnie przekonajmy się czy Verstappen w końcu dopadnie Sir Lewisa Hamiltona w wyścigu o mistrzostwo i czy ktoś zagrozi ekipie Mercedesa.
Klasyfikacja kierowców F1 2021
Aktualna tabela kierowców Formuły 1 w sezonie 2021.
POZ. | Kierowca | Zespół | Punkty |
---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | 262.5 |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | 256.5 |
3. | Mercedes | 177 | |
4. | Lando Norris | McLaren | 145 |
5. | Sergio Perez | Red Bull | 135 |
6. | Carlos Sainz | Ferrari | 116.5 |
7. | Charles Leclerc | Ferrari | 116 |
8. | Daniel Ricciardo | McLaren Mercedes | 95 |
9. | Pierre Gasly | AlphaTauri Honda | 74 |
10. | Fernando Alonso | Alpine Renault | 58 |
11. | Esteban Ocon | Alpine Renault | 46 |
12. | Aston Martin | 35 | |
13. | AlphaTauri Honda | 26 | |
14. | Yuki Tsunoda | AlphaTauri Honda | 18 |
15. | Williams Mercedes | 16 | |
16. | Williams Mercedes | 7 | |
17. | Alfa Romeo | 6 | |
18. | Alfa Romero | 1 | |
19. | Haas Ferrari | 0 | |
20. | Haas Ferrari | 0 |
Klasyfikacja konstruktorów F1 2021
Aktualna tabela konstruktorów Formuły 1 w sezonie 2021 po drugim z 23 wyścigów.
POZ. | Zespół | Punkty |
---|---|---|
1. | Mercedes | 433.5 |
2. | Red Bull | 397.5 |
3. | Ferrari | 240 |
4. | McLaren Mercedes | 232.5 |
5. | Alpine Renault | 104 |
6. | AlphaTauri Honda | 92 |
7. | Aston Martin Mercedes | 61 |
8. | Williams Mercedes | 23 |
9. | Alfa Romeo Racing Ferrari | 7 |
10. | Haas Ferrari | 0 |
Kalendarz wyścigów F1 2021
W tegorocznym sezonie F1, który wystartował 26 marca, zaplanowano rekordową ilość 23 wyścigów. Na chwilę obecną wszystkie wyścigi są potwierdzone. Jednak obecna sytuacja na świecie może zmusić FIA do bycia elastycznym, przez co ostateczny kalendarz może się zmienić. Z powodu wciąż panującej pandemii COVID-19 inauguracyjny wyścig w Australii został przesunięty na listopad. Zastąpi go wyścig w Bahrajnie, który w poprzednim sezonie przyniósł wiele emocji i niespodziewanych rozstrzygnięć.
Sezon 2020/2021 zakończy się 12 grudnia wyścigiem o Grand Prix Abu Dhabi. Po latach do kalendarza powraca weekend wyścigowy w Holandii na torze w Zandvoort. Oprócz tego przedostatnim wyścigiem w nadchodzącym sezonie będzie debiutujące Grand Prix Arabii Saudyjskiej, które odbędzie się na ulicznym torze, którego średnia prędkość wynosi 250 km/h.
GP Formuły 1 w Europie – sezon 2021
W Europie odbędzie się aż 12 z 23 wyścigów F1, którymi są: Grand Prix Włoch (Emilia Romagna), Portugalii, Hiszpanii, Monako, Francji, Austrii, Wielkiej Brytanii, Belgii, Holandii, Włoch (Monza).
GP Formuły 1 na świecie – sezon 2021
Pozostałe 10 wyścigów w sezonie 20/21 to: Grand Prix Bahrajnu (inauguracja sezonu), Azerbejdżanu, Kanady, Singapuru, Japonii, Stanów Zjednoczonych, Meksyku, Brazylii, Australii, Arabii Saudyjskiej oraz Abu Dhabi (koniec sezonu).
Podsumowanie wyścigów F1 sezon 2021
Sprawdź najnowsze wyniki i podsumowanie wszystkich dotychczasowych wyścigów Formuły 1 w sezonie 2021. Kto zaskoczył, a kto zawiódł? Jak radzili sobie debiutanci F1 w 2021 roku? Jak dokładnie wyglądała rywalizacja Lewisa Hamiltona z Maxem Verstappenem? Sprawdź – cały sezon Formuły 1 2021 w pigułce.
Katar Grand Prix 19 listopada – 21 listopada
Podium Grand Prix Kataru:
- Lewis Hamilton 2. Max Verstappen 3. Fernando Alonso
Kwalifikacje Grand Prix Kataru:
W pierwszej części czasówki nie doszło do zaskakujących rozstrzygnięć. Kierowcy, z którymi musieliśmy się pożegnać to Nicolas Latifi (Williams), duet z Haasa (Mazepin, Shumacher) oraz duet z Alfa Romeo (Giovinazzi, Raikkonen). W Q1, w pierwszej trójce znaleźli się kierowcy Mercedesa oraz Max Verstappen. Warto również wspomnieć, że różnica czasów Lewisa, Maxa i Valterriego zmieściła się w przedziale 0,0023 sekundy!
Druga sesja kwalifikacyjna to przede wszystkim zaskakujące rozstrzygnięcia. Do Q3 nie awansował Daniel Ricciardo (Mclaren), który wystartuje dopiero z 14 pola startowego. Zaledwie o jedną pozycję wyżej (P13) uplasował się Charles Leclerc z Ferrari. Jednakże, o największym rozczarowaniu może mówić Checo Perez (RBR), który uplasował się na P11 i nie pomoże Maxowi Verstappenowi w jutrzejszej rywalizacji. Pozostali kierowcy, którzy nie byli w stanie awansować do Q3 to Stroll (Aston Martin) oraz Russell (Williams), którzy uplasowali się odpowiednio na P12 i P15.
Lewis Hamilton z Mercedesa ponownie najszybszy w kwalifikacjach! Max Verstappen drugi, a Valtteri Bottas trzeci. Brytyjczyk wygrywa z olbrzymią przewagą i staje się głównym kandydatem do zwycięstwa. Zaskoczeniem jest P4 dla Pierre’a Gasly’ego (Alpha Tauri) oraz P5 dla Fernando Alonso (Alpine). Tuż za plecami Hiszpana wystartuje ratujący honor Mclarena lando Norris. Natomiast rząd czwarty oraz piąty uzupełnią odpowiednio kierowcy Ferrari (Sainz), Alpha Tauri (Tsunoda), Alpine (Ocon) i Aston Martin (Vettel).
AKTUALIZACJA
Z powodu zignorowania żółtej flagi Max Verstappen otrzymał karę +5 pozycji przesunięcia na starcie, a Valtteri Bottas +3 pozycje, zatem Z P2 wystartuje Pierre Gasly, a z P3 Fernando Alonso.
Wyścig Grand Prix Kataru:
Lewis Hamilton się nie zatrzymuje! Kolejne fantastyczne zwycięstwo 7-krotnego mistrza świata! Dzięki temu zwycięstwu Brytyjczyk na dwa wyścigi przed końcem sezonu traci już tylko 8 punktów do będącego dziś na drugim miejscu Maxa Verstappena, który zdobył najszybsze okrążenie w wyścigu. Podium uzupełnił fantastyczny tego dnia Fernando Alonso z Alpine, który ostatni raz stanął na tzw. pudle podczas GP Węgier w 2014 roku w barwach Scuderia Ferrari! Nic zatem dziwnego, że Hiszpan został wybrany kierowcą dnia.
O dużym rozczarowaniu po raz kolejny może mówić zespołowy partner Hamiltona – Valtteri Bottas. Fin fatalnie wystartował przez co wypadł z czołowej dziesiątki. Kiedy już można było stwierdzić, że Bottas wychodzi na prostą to Fin w swoim bolidzie złapał gumę i po zmianie opon musiał się wycofać z wyścigu na 11 okrążeń przed końcem z powodu zbyt dużych uszkodzeń. Podobny los spotkał Nicolasa Latifiego oraz George’a Russela z Williamsa. Jednakże przyszłemu kierowcy Mercedesa udało się dojechać do mety na przedostatnim miejscu wyprzedzając tylko Nikitę Mazepina. Pierre Gasly pomimo startu z pierwszego rzędu nie był w stanie zdobyć punktów, przez co walka z Alpine w klasyfikacji konstruktorów jest już praktycznie rozstrzygnięta.
Udany wyścig miał również za sobą Esteban Ocon z Alpine, który dojechał do mety na pozycji piątej mając przed sobą Checo Pereza, któremu nie udało się dogonić Alonso. Na pozycji szóstej. Cichym zwycięzcą tego wyścigu można również nazwać Lance’a Strolla. Kanadyjczyk z Aston Martin dojechał na P6 i były to jego pierwsze punkty od GP Turcji. Natomiast kierowcy Mclarena ewidentnie stracili tempo pod koniec sezonu, gdyż byli w stanie zdobyć tylko dwa punkty. Honor uratował Lando Norris, który uplasował się na P9.
Pole Position Grand Prix Kataru: Lewis Hamilton
Najszybsze okrążenie Grand Prix Kataru: Max Verstappen
Najlepszy kierowca Grand Prix Kataru naszym zdaniem: Fernando Alonso
Największe rozczarowanie Grand Prix Kataru: Pierre Gasly
Największy pechowiec Grand Prix Kataru: Valtteri Bottas
Brazylia Grand Prix 12 listopada – 14 listopada
Podium Grand Prix Brazylii:
1. Lewis Hamilton 2. Max Verstappen 3. Valtteri Bottas
Kwalifikacje Grand Prix Brazylii:
Przebieg kwalifikacji podczas weekendu wyścigowego na torze Interlagos w Sao Paulo przyniósł w zasadzie spodziewane rezultaty. Zaskoczeniem pierwszej części kwalifikacyjnej z pewnością był awans obu bolidów Alfa Romeo. Swoją rywalizację w kwalifikacjach zakończyły klasycznie oba bolidy Haas, Lance Stroll, który w tym sezonie zawodzi oraz duet z Williamsa.
W drugiej części czasówki nie było zaskoczeń. Pożegnaliśmy się z Alfą Romeo, Oconem z Alpine, Tsunodą z Alpha Tauri oraz Vettelem z Aston Martin. W Q3 zawiedli kierowcy Mclarena, którzy byli szybsi tylko od Alonso z Alpine. Trzeci rząd padł łupem obu kierowców Ferrari. Dwa pierwsze rzędy należały wyłącznie do Red Bulla oraz Mercedesa. Bottas i Perez odpowiednio na P3 i P4. Verstappen zajął drugie miejsce, a pole position zdobył Lewis Hamilton, który po kwalifikacjach został zdyskwalifikowany, gdyż jego tylne skrzydło było za szerokie.
Sprint Grand Prix Brazylii:
Lewis Hamilton z powodu naruszenia regulaminu technicznego został zdyskwalifikowany z piątkowych kwalifikacji, przez co musiał startować z ostatniego, dwudziestego pola. Brytyjski kierowca na dystansie 24 okrążeń pokazał klasę, gdyż udało mu się dojechać do mety na pozycji piątej. Coś niesamowitego!
Jednakże nie tylko Lewis zaimponował kibicom podczas sobotniego sprintu. Świetne tempo zaprezentował Carlos Sainz, któremu udało się awansować o dwie pozycje i ostatecznie zająć miejsce na najniższym stopniu podium. Zwycięzcą został fiński kierowca Bottas, a za jego plecami uplasował się Verstappen z RBR.
Wyścig Grand Prix Brazylii:
Cóż to był za popis Lewisa Hamiltona! Brytyjczyk startował z 10 pola i był w stanie zwyciężyć z dużą przewagą. Drugi na mecie, ze stratą ponad 10 sekund zameldował się lider klasyfikacji generalnej – Max Verstappen, natomiast podium uzupełnił fin Valtteri Bottas.
Już sam początek wyścigu zaowocował w mnóstwo emocji! Fatalny start zaliczył Bottas przez co spadł z P1 na P3 i musiał oglądać tyły obu bolidów Red Bulla. Natomiast Hamilton latał po torze interlagos, prezentując wyśmienite tempo, dzięki czemu już po zaledwie 19 okrążeniach znalazł się za plecami Maxa Verstappena. Zespołowi Mercedesa nie udał się manewr podcięcia, przez co Lewis wciąż znajdował się za plecami Maxa, ale Brytyjczyk był tego dnia najszybszy.
Podczas 48 okrążenia doszło do nieudanej próby wyprzedzenia Holendra, gdyż obaj kierowcy wyjechali poza granice toru. Verstappen fantastycznie odpierał ataki Brytyjczyka, ale w zakręcie numer 4 podczas 59 okrążenia już nie dał rady i został wyprzedzony przez Lewisa Hamiltona, który nie oddał prowadzenia już do końca. Okrążenie przed końcem wyścigu do boksu został wezwany Perez, któremu założono miękką mieszankę opon przez co udało mu się odebrać punkt za najszybsze okrążenie, które do tej pory należało do Lewisa.
Pole Position Grand Prix Brazylii: Valtteri Bottas
Najszybsze okrążenie Grand Prix Brazylii: Sergio Perez
Najlepszy kierowca naszym zdaniem Grand Prix Brazylii: Lewis Hamilton
Największy pechowiec Grand Prix Brazylii: Lando Norris
Meksyk Grand Prix 5 listopada – 7 listopada
Podium Grand Prix Meksyku
1. Max Verstappen 2. Lewis Hamilton 3. Sergio Perez
Kwalifikacje Grand Prix Meksyku
Dziesięć minut przed końcem Q1 na torze pojawiła się czerwona flaga spowodowana uderzeniem w bandę na początku prostej startowej przez kierowcę Aston Martina – Lance’a Strolla. Po tym incydencie wznowiono sesję, z której odpadli kierowcy Haasa, rozbity Stroll oraz Latifi i Alonso.
Pod koniec drugiej sesji kwalifikacyjnej w trzecim sektorze pojawiła się żółta flaga, którą spowodował Antonio Giovinazzi z Alfa Romeo. Włoch nie zakwalifikował się również do trzeciej sesji kwalifikacyjnej, a jego los podzielił jego zespołowy kolega Kimi Raikkonen oraz George Russell (Williams), Esteban Ocon (Alpine) oraz Niemiec Sebastian Vettel (Aston Martin).
Podczas Q3 doszło do niewielkiej niespodzianki, gdyż pierwszy rząd padł łupem Bottasa i Hamiltona, a tuż za ich plecami odpowiednio na P3 i P4 uplasował się duet Red Bulla: Verstappen & Perez. Brak PP dla Maxa, można powiedzieć, że był spowodowany wycieczką poza tor Tsunody i Pereza, którzy zmusili Holendra do zwolnienia podczas okrążenia pomiarowego.
Wyścig Grand Prix Meksyk
Max Verstappen udowadnia swoją siłę podczas niedzielnej rywalizacji na torze w Mexico City. Pomimo wpadki podczas kwalifikacji, Holender był w stanie triumfować z dużą przewagą nad drugim tego dnia, Lewisem Hamiltonem. Wyścig o Grand Prix Meksyku nie należał do najciekawszych tego sezonu. Praktycznie przez cały czas mieliśmy do czynienia z tzw “procesją”.
Najciekawszym elementem rywalizacji był start wyścigu, na którym nie najlepiej wystartował Fin Valtteri Bottas, który z P1 najpierw spadł na P3 (został wyprzedzony przez Lewisa i Maxa), a chwile później po kolizji z Danielem Ricciardo z Mclarena spadł na koniec stawki. Podczas startu doszło również do kolizji pomiędzy trójką kierowców: Tsunodą, Mazepinem i Oconem, przez co na tor musiał wyjechać samochód bezpieczeństwa, a Rosjanin i Japończyk musieli wycofać się z rywalizacji.
Niedzielne podium w Meksyku 2021 uzupełnił ulubieniec kibiców – Checo Perez, który nie był w stanie dogonić Brytyjczyka z Mercedesa. Warto również wspomnieć, że chwilę po dekoracji kierowców na podium, podobnie jak podczas GP Holandii, na torze odbył się koncert DJ-a Kygo znanego z takich hitów jak Firestone czy Stole the Show.
Weekend wyścigowy podczas GP Meksyku może nie należał do najciekawszych, ale atmosfera i otoczka na trybunach wynagrodziła wszystko w 100%.
Pole Position Grand Prix Meksyku: Valtteri Bottas
Najszybsze okrążenie Grand Prix Meksyku: Valtteri Bottas
Najlepszy kierowca Grand Prix Meksyku: Max Verstappen
Największy pechowiec Grand Prix Meksyku: Pierre Gasly
Największe rozczarowanie Grand Prix Meksyku: Valtteri Bottas
Nagroda publiczności Grand Prix Meksyku: Sergio Perez
USA Grand Prix 22 października – 24 października
Podium USA Grand Prix 2021
1. Max Verstappen 2. Lewis Hamilton 3. Sergio Perez
Kwalifikacje Grand Prix USA
Można powiedzieć, że kwalifikacje do GP Usa na torze w Austin przebiegły bez większych niespodzianek. W pierwszej sesji kwalifikacyjnej odpadli obaj kierowcy Haasa, którzy zamknęli stawkę oraz Latifi z Williamsa, Raikkonen z Alpha Romeo i Lance Stroll z Aston Martina.
W drugiej części czasówki George Russell z Williamsa oraz Fernando Alonso z Alpine odpuścili swoje pomiarowe okrążenia, gdyż wiedzieli, że wystartują z samego końca stawki. Poza tym do ostatniej sesji kwalifikacyjnej nie zakwalifikował się zespołowy kolega Alonso: Esteban Ocon, Antonio Giovinazzi z Alphy i Sebastian Vettel z Aston Martina.
W Q3 po raz kolejny Lewisowi Hamiltonowi nie udało się być szybszym od Maxa Verstappena. Holender wyprzedził Brytyjczyka o 0,2s i to on wystartował w niedzielnym wyścigu z Pole Position. Drugi rząd zajęli Checo Perez, który był blisko pokonania Lewisa. Obok niego wystartuje Charles Leclerc, który wskoczył na pozycję Bottasa. Fin bowiem otrzymał kolejną karę.
Wyścig Grand Prix USA 2021
Już na pierwszym zakręcie doszło do pojedynku Hamiltona i Verstappena. Początek wyścigu należał jednak do Brytyjczyka, który zdołał od razu wyprzedzić startującego do tego wyścigu z Pole Position Maxa. Do czasu pierwszego Pit Stopu to właśnie ta dwójka jechała cały czas na czele, a różnica między nimi oscylowała w granicach jednej sekundy. Jednak ani razu nie doszło do realnej szansy na wyprzedzenie.
Jako pierwszy z czołówki na zjazd zdecydował się Max i była to genialna decyzja, gdyż zdołał nadrobić wystarczający dystans nad Hamiltonem ,aby po jego pit stopie znaleźć się przed aktualnym mistrzem świata. Cały wyścig przebiegał w dość spokojnym i bezkolizyjnym stylu, tak więc kibice mogli skupić się na walce dwóch głównych kandydatów do mistrzostwa.
Kiedy Hamilton dogonił Holendra na niecałe 3 sekundy, ten znów zdecydował się jako pierwszy zameldować w alei serwisowej po komplet świeżych opon. Momentalnie zaczął nadrabiać dystans, a Lewis starał się jak najmocniej wydłużyć 2 stint. Ostatecznie zjechał na swój drugi pit stop, kiedy do końca pozostało około 20 okrążeń. Wrócił na tor ze stratą niecałych 9 sekund mając opony świeże o 8/9 okrążeń. Finalnie zdołał zbliżyć się do Maxa 3 kółka przed metą, jednak cały czas jego strata oscylowała w granicach sekundy i to Holender mógł cieszyć się ze swojego pierwszego zwycięstwa na amerykańskiej ziemi.
Po wyścigu pod podium samochodem z ogromnymi rogami podjechała była gwiazda NBA – Shaq O’Neal, któremu w udziale przypadła przyjemność wręczenia trofeum dla zwycięzcy GP USA na torze w Austin.. Wyścig może nie należał do tych najbardziej dramatycznych w sezonie, ale trzeba oddać Amerykanom że o dobre show potrafią zadbać jak mało kto.
Pole Position Grand Prix USA: Max Verstappen
Najszybsze okrążenie Grand Prix USA: Lewis Hamilton
Najlepszy kierowca naszym zdaniem Grand Prix USA: Max Verstappen
Największy pechowiec Grand Prix USA: Pierre Gasly
Największe rozczarowanie Grand Prix USA: Kimi Raikkonen
Turcja Grand Prix 8 października – 10 października
Podium Grand Prix Turcja 2021
1. Valtteri Bottas 2. Max Verstappen 3. Sergio Perez
Kwalifikacje Grand Prix Turcji
Poranne opady deszczu na tureckim torze nie przestraszyły kierowców do założenia miękkich opon w Q1. Tor był lekko wilgotny i mieliśmy do czynienia z pojedynczymi obrotami bolidów. Rezultat w pierwszej sesji kwalifikacyjnej mógł zaskoczyć. Daniel Ricciardo ponownie rozczarował i odpadł już w Q1 zajmując P16. Do Q2 awansował natomiast Mick Schumacher z Haasa, co jest najlepszym osiągnięciem kierowcy w karierze, a zespołu w sezonie.
W drugiej sesji kwalifikacyjnej praktycznie wszyscy kierowcy wyjechali na oponach pośrednich. Z wyeliminowanych kierowców tylko Carlos Sainz nie uzyskał czasu okrążenia, gdyż z powodu wymiany silnika wystartował z końca stawki. Jego obecność w Q2 miała na celu pomóc Leclercowi zakwalifikować się do Q3. Ostatnie część czasówki nie zaskoczyła. Pierwszy rząd dla Mercedesa. Valtteri P2, Lewis P1. Jednak Brytyjczyk wystartował z połowy stawki z powodu kary przesunięcia o 10 pozycji. W konsekwencji pierwsze dwie pozycje przypadły Bottasowi i Verstappenowi. Oprócz tego, świetny wynik osiągnął Charles Leclerc z Ferrari oraz Pierre Gasly z Alpha Tauri, którzy wystartują z drugiego rzędu.
Wyścig Grand Prix Turcji 2021
Po ponad rocznej przerwie Valtteri Bottas z Mercedesa triumfuje podczas deszczowego GP Turcji. Fiński kierowca dzisiaj był bezapelacyjnie najlepszy, gdyż oprócz zwycięstwa dołożył jeszcze najszybszy czas okrążenia. Podium uzupełnili kierowcy Red bull Racing. P2 zdobył Max Verstappen, który praktycznie cały wyścig jechał niezagrożony za plecami Bottasa. P3 przypadło do Checo Pereza, który w środkowej fazie wyścigu stoczył piękny pojedynek z Lewisem Hamiltonem, który może czuć wielce rozczarowanie dzisiejszym wyścigiem.
Brytyjczyk startując z P11 z powodu wymiany części w swoim silniku musiał przebijać się do przodu. W pewnym momencie miał szansę na podium, ale zbyt późny zjazd na zmianę opon pokrzyżował jego plany, przez co ukończył wyścig za plecami Leclerca na P5. Warto również docenić Carlosa Sainza Jr. z Ferrari, który startując z P19 dojechał na P8, za co został uhonorowany tytułem kierowcy dnia.
Natomiast Esteban Ocon z Alpine dojechał do mety nie zjeżdżając do boksu ani razu! Francuz wywalczył 1 punkt. Przez cały wyścig nie było szansy na założenie opon na suchą nawierzchnię. Sebastian Vettel wyłamał się z tej teorii i zmienił opony na pośrednie, co poskutkowało niejednym wyjazdem na tor i ukończenie wyścigu dopiero na P18.
Pole Position: Valtteri Bottas
Najszybsze okrążenie: Valtteri Bottas
Najlepszy kierowca naszym zdaniem: Carlos Sainz
Największy rozczarowanie: Sebastian Vettel
Największa zmiana pozycji: Carlos Sainz
Rosja Grand Prix 24 września – 26 września
Podium Grand Prix Rosji
1. Lewis Hamilton, 2. Max Verstappen 3. Carlos Sainz Jr.
Kwalifikacje GP Rosji 2021
Rosyjski tor w Sochi pierwszy raz w historii przywitał kierowców dość obszernymi ulewami deszczu. Miało to, swoje przełożenie podczas sobotnich kwalifikacji, w których mieliśmy wiele zaskoczeń i niespodziewanych rozstrzygnięć. W Q1 odpadli ci, którzy odpaść musieli. Kierowcy Haasa oraz Alfy Romeo nie zakwalifikowali się do dalszej części kwalifikacji. W Q2 natomiast rozczarowuje pozycja Charlesa Leclerca z Ferrari, który wystartuje z P15. O rozczarowaniu mogą również mówić obaj kierowcy Alpha Tauri oraz Sebastian Vettel z Astona Martina, którzy wystartują odpowienia z P11-P13.
W Q3 tor zaczął przesychać i kierowcy postanowili zmienić opony na miękkie. Najlepiej na tym skorzystał Lando Norris (Mclaren), który wywalczył pierwsze w karierze Pole Postion. Odpowiednio drugie i trzecie miejsce zdobyli: Carlos Sainz Jr. (Ferrari) oraz George Russell (Williams). Dopiero czwarty czas wywalczył Lewis Hamilton (Mercedes), któremu nie udało się poprawić swojego czasu osiągniętego na oponach przejściowych. Niestety Max Verstappen (RBR) z powodu kary wymiany części w swoim bolidzie wystartuje z końca stawki. Podobna kara spotkała Valtteriego Bottasa, który również z powodu wymiany silnika został przesunięty pod koniec stawki.
Wyścig Grand Prix Rosji 2021
Setne zwycięstwo Lewisa Hamiltona stało się faktem! Brytyjski kierowca ponownie pisze swoją historię! Dzieki zwycięstwu w GP Sochi w Rosji, stał się pierwszym kierowcą, który wygrał 100 wyścigów oraz ponownie zasiadł na fotelu lidera klasyfikacji kierowców wyprzedzając Maxa Verstappena o 2 punkty, który pomimo startu z ostatniej, dwudziestej pozycji był w stanie dojechać do mety na drugiej pozycji. Za to należą mu się wielkie brawa! Podium uzupełnił Carlos Sainz Jr., który pokazuje, że jest bardzo regularnym kierowcą.
O dużym rozczarowaniu może mówić Lando Norris z Mclarena, który ukończył wyścig dopiero na P7. Na pocieszenie wykręcił najszybsze okrążenie.Tuż za Brytyjczykiem na P8 zameldował się nie kto inny jak Kimi Raikkonen. Fin startował z odległego 15. pola, a udało mu się zdobyć punkty dla swojego zespołu. Ponownie zapunktował George Russell, który wywalczył jeden punkt dla Williamsa. Kierowcy Alpha Tauri nie zdobyli w tym wyścigu żadnych punktów. Z kolei do mety nie dojechał Nicolas latifi (Williams) oraz Mick Schumacher (Haas).
Pole Position: Lando Norris
Najszybsze okrążenie: Lando Norris
Najlepszy kierowca naszym zdaniem: Max Verstappen
Największy rozczarowanie: Kierowcy Alpha Tauri
Największa zmiana pozycji: Max Verstappen
Włochy Grand Prix 10 września – 12 września
Podium GP Włoch 2021
1. Daniel Ricciardo 2. Lando Norris 3. Valtteri Bottas
Kwalifikacje Grand Prix Włoch
W piątkowych kwalifikacjach najlepszy czas wykręcił Valtteri Bottas. Fin wyprzedzil swojego kolegę z zespołu Mercedesa oraz Maxa Verstappena. Bardzo dobrze spisali się natomiast kierowcy McLarena którzy zajęli 4. i 5. miejsce. Na 19. miejscu swój udział zakończył Robert Kubica, który jednak narzekał na to iż jeden z kierowców przeszkodził mu w szybkim okrążeniu.
Sprint kwalifikacyjny F1 GP Włoch
W sprincie niespodziewanie Lewis Hamilton stracił swoją pozycję i spadł za Red Bulla oraz dwa pomarańczowe bolidy. Największym pechowcem natomiast okazał się Pierre Gasly, który nie ukończył sprintu. Robert Kubica dojechał na 18. pozycji.
Wyścig Grand Prix Włoch Monza 2021
Po cofnięciu Bottasa na koniec stawki za wymianę silnika, z pierwszej linii wyruszyli do wyścigu Verstapppen oraz Ricciardo, już na starcie Australijczyk wyprzedzil swojego byłego kolegę z zespołu i jak się okazało, nie oddał już praktycznie prowadzenia do końca wyścigu. Dramaty rozegrały się w pitstopach.
Max w wyniku błędu jednego z mechaników który nie dał sygnału do odjazdu spędził w boxie aż 11 sekund, z kolei Hamilton ponad 4 sekundy. Spowodowało to, że po Pit-Stopie brytyjczyka obaj kierowcy znaleźli się obok siebie. Doszło między nimi do ostrej walki w dwóch pierwszych zakrętach, co finalnie doprowadziło do zderzenia i zakończenia udziału w wyścigu przez ich obu.
Reszta wyścigu nie obfitowała już w tak dramatyczne wydarzenia. Warto jednak wspomnieć, że Riccardo dał radę utrzymać tempo, które spowodowało, że nie usłyszał już słynnego tekstu: „Lando jest szybszy”. Wygrał on GP Włoch. Z kolei Norris dał radę uciec przed Perezem i Bottasem, zajmując finalnie 2. miejsce. Natomiast sam Valtteri Bottas stanął na 3. miejscu podium, pomimo startu z alei serwisowej na 19. pozycji.
Pole Position: Max Verstappen
Najszybsze okrążenie: Daniel Ricciardo
Najlepszy kierowca naszym zdaniem: Daniel Ricciardo
Największy pechowiec: Lewis Hamilton i Max Verstappen
Największa zmiana pozycji: Valtteri Bottas
Holandia Grand Prix 3 września – 5 września
Podium Grand Prix Holandii 2021
1. Max Verstappen 2. Lewis Hamilton 3. Valtteri Bottas
Kwalifikacje GP Holandii
Podczas sobotniej sesji kwalifikacyjnej byliśmy świadkami kilku ciekawych incydentów. Już w Q1 doszło do zaskoczeń, gdyż z rywalizacji odpadli Sergio Perez i Sebastian Vettel, który przez personalne przepychanki kierowców Haasa, cudem uniknął kolizji i mógł zapomnieć o poprawie swojego czasu. Robert Kubica z Alfy Romeo ukończył zmagania na 18. miejscu, ale z wyścigu wystartuje z 16. pola.
W Q2 George Russell z Williamsa wypadł z toru w trzecim sektorze i uszkodził swój bolid przez co był pierwszym, który odpadł z Q2. Po wznowieniu rywalizacji w kwalifikacjach Nicolas Latifi pozazdrościł swojemu zespołowemu koledze i zaliczył identyczny wypadek w tym samym zakręcie. Przez ten wypadek sesja nie została już wznowiona, przez co z rywalizacją w Q3 pożegnał się Lando Norris z McLarena, kończąc na 13. miejscu.
W Q3 nie doszło już większych niespodzianek. Pole position ponownie powędrowało do Maxa, a 2. i 3. lokata do duetu Mercedesa – Lewis przed Bottasem. Zaskoczeniem na pewno było 4. miejsce Pierre’a Gasly’ego z Alpha Tauri oraz 7. miejsce Giovinazziego z Alfy Romeo.
Wyścig Grand Prix Holandii 2021
Niedzielny wyścig na torze w Zandvoort zdecydowanie był najmniej ciekawy spośród wszystkich dni weekendu wyścigowego. Cały wyścig to już klasyczna procesja – mało manewrów wyprzedzania i incydentów wyścigowych.
Max Verstappen od początku do końca kontrolował sytuację i pewnie zwyciężył pomimo odmiennej strategii w porównaniu do Lewisa i Bottasa z Mercedesa, którzy finiszowali za plecami Holendra. Najszybsze okrążenie padło łupem Hamiltona. Sergio Perez pomimo startu z alei serwisowej był w stanie wywalczyć ósmą pozycję. Natomiast Robert Kubica, zastępujący Kimiego Raikkonena spisał się bardzo dobrze. Ukończył wyścig na 16 miejscu wyprzedzając oba bolidy Williamsa.
Warto również wspomnieć, że atmosfera na trybunach była fantastyczna. Zarówno podczas wyścigu jak i po, ponieważ zaraz po wyścigu odbył się dla zebranych kibiców Oranje koncert Tiesto – jednego z najpopularniejszych Dj-ów na świecie.
Pole Position: Max Verstappen
Najszybsze okrążenie: Lewis Hamilton
Najlepszy kierowca naszym zdaniem: Robert Kubica
Największa zmiana pozycji: Sergio Perez
Belgia Grand Prix 27 sierpnia – 29 sierpnia 2021
Podium Grand Prix Belgii
1. Verstappen 2. George Russell 3. Lewis Hamilton
Kwalifikacje GP Belgii
Kwalifikacje do GP Belgii już od początku zapowiadały się na niezwykle emocjonujące. Prognozy zapowiadały deszcz i sprawdziły się. Q1 zostało opóźnione i dopiero po sprawdzeniu toru przez Safety Car zdecydowano się dopuścić kierowców do rywalizacji o pola startowe. W Q1 odpadli obaj kierowcy Haasa, Alfy Romeo i Yuki Tsunoda, najszybszy natomiast był Lando Norris.
Po Q2 z rywalizacją pożegnali się Stroll, Alonso, Sainz, Latifi oraz LeClerc, zwłaszcza odpadnięcie obu kierowców Ferrari mogło być zaskakujące, natomiast ponownie najszybszy okazał się Norris. Kierowca McLarena przed rozpoczęciem decydującej walki o Pole Position wydawał się jedyną osobą na torze, która jest w stanie pokonać w kwalifikacjach Verstappena i Hamiltona, los jednak przygotował inny scenariusz.
Przed Q3 ponownie na tor spadł obfity deszcz a warunki były fatalne. Zwracali na to uwagę przez radio właśnie Lando i Vettel. Niemiec wręcz krzyczał, że to powinna być czerwona flaga! Sędziowie jednak go nie posłuchali i już po kilkunastu sekundach Norris stracił panowanie nad bolidem i rozbił się na bandzie. Po jego kraksie sesje przerwano na około pół godziny.
Kiedy służby porządkowe posprzątały resztki z bolidu McLarena poprawiła się również pogoda i kierowcy powrócili do rywalizacji. Fenomenalnie spisał sie George Russell, który pokonał Lewisa Hamiltona, a uległ tylko zdobywcy Pole Position – Maxowi Verstappenowi.
Wyścig Grand Prix Belgii 2021
Nie tak naprawdę o czym wspominać. Grand Prix Belgii 2021 zapamiętamy tylko z 4 rzeczy:
- Perez rozbił swój samochód zanim dojechał do pól startowych
- Kierowcy po przejechaniu okrążenia rozgrzewkowego zobaczyli czerwoną flagę i zjechali z toru na prawie 3 godziny
- Kierowcy wyjechali na tor, przejechali kilka kółek za safety carem i wrócili do boxów, co sprawiło, że została im przyznana połowa punktów za wyścig.
- Pierwsze podium George’a Russella w karierze
- Max Verstappen zmniejszył stratę do Hamiltona do 3 punktów
Pole Position: Max Verstappen
Najszybsze okrążenie: Nikita Mazepin
Najlepszy kierowca naszym zdaniem: Safety Car
Największy pechowiec: Lando Norris
Węgry Grand Prix 30 lipca – 1 sierpnia 2021
Podium GP Węgier
1. Esteban Ocon 2. Lewis Hamilton 3. Carlos Sainz
Kwalifikacje Grand Prix Węgier
O dużym rozczarowaniu może mówić Carlos Sainz z Ferrari, który pod koniec swojego szybkiego okrążenia w Q2 rozbił swój bolid uderzając w bandę, przez co musiał pogodzić się ze startem z P15. Oprócz tego ponownie zawiódł Daniel Ricciardo z Mclarena, który zajmując P11, po raz kolejny nie awansował do Q3, dalej pozostając w cieniu swojego zespołowego partnera – Brytyjczyka Lando Norrisa. Ostatecznie pierwszy rząd padł Łupem obecnego mistrza świata – Lewisa Hamiltona. Tuż obok niego wystartuje jego teammate Fin Valtteri Bottas. Dopiero z P3 wystartuje Max Verstappen, dla którego z pewnością jest to duże rozczarowanie, gdyż Hungaroring nie jest torem, na którym łatwo się wyprzedza, przez co, walka o końcowe zwycięstwo może być utrudniona.
Wyścig Grand Prix Węgier
Nad Hungaroringiem przeszły przelotne opady deszczu, przez co kierowcy postanowili wystartować na oponach typu Intermediate. Fatalny start zaliczył Valtteri Bottas, który zaspał na starcie i stracił dwie pozycje na rzecz Verstappen, Pereza i Norrisa. Kierowcy jeszcze nie dojechali do pierwszego zakrętu, a Bottas znów nie dał o sobie zapomnieć. Fin wjechał w tył bolidu Lando Norrisa, przez co doszło do potężnego karambolu pomiędzy całą czołówką. FIA zdecydowała o przerwaniu wyścigu. Wielu kierowców musiało wycofać się z wyścigu z powodu zbyt dużych uszkodzeń.
Po dość długiej przerwie bolidy ponownie pojawiły się na torze, a podczas okrążenia formującego wszyscy kierowcy stwierdzili, że warunki pogodowe pozwalają zmianę opon na nawierzchnię suchą. Wszyscy z wyjątkiem… Lewisa Hamiltona, który jako jedyny nie zdecydował się na zjazd do alei serwisowej, przez co jako jedyny startował z pól startowych. Gapiostwo Mercedesa doprowadziło do spadku Hamiltona na sam koniec stawki, który zjechał okrążenie później. Skorzystał na tym Esteban Ocon z Alpine oraz Sebastian Vettel z Aston Martina, którzy awansowali na samo czoło stawki.
Na trzy okrążenia przed końcem Lewis Hamilton ostatecznie awansował na podium. Cały wyścig wygrał po raz pierwszy w karierze Ocon. Drugi Vettel niestety został zdyskwalifikowany za zbyt małą liczbę paliwa, dzięki czemu na podium awansował Carlos Sainz. Warto również wspomnieć, że Williams nareszcie zdobył punkty. Latifi oraz Russell uplasowali się odpowiednio na P8 i P9.
Pole Position: Lewis Hamilton
Najszybsze okrążenie: Pierre Gasly
Najlepszy kierowca naszym zdaniem: Esteban Ocon
Największy pechowiec: Sebastian Vettel
Największa zmiana pozycji: Esteban Ocon
Wielka Brytania Grand Prix 15 lipca – 18 lipca
Podium GP Wielkiej Brytanii
1. Lewis Hamilton 2. Charles Leclerc 3. Valtteri Bottas
Kwalifikacje Grand Prix Wielkiej Brytanii
Wyjątkowo kwalifikacje podczas weekendu wyścigowego na torze Silverstone odbyły się w piątek. Oprócz tego, piątkowa czasówka miała wyłonic kolejnośc na starcie do pierwszego w historii sprintu kwalifikacyjnego, który zaplanowano na sobotę. W Q1 jedynym zaskoczeniem było odpadnięcie Yukiego Tsunody z Alpha Tauri.
Natomiast w Q2 sporym zaskoczeniem może być brak awansu Fernando Alonso z Alpine oraz Pierre’a Gasly’ego z AT. Sklasyfikowani zostali odpowiednio na P11 i P12, ale największą sensacją był awans George’a Russella do Q3, gdzie wywalczył znakomitą pozycję P8, tuż za plecami Daniela Ricciardo, który przegrał walkę o P6 ze swoim zespołowym partnerem o 0.002 sekundy! Jednakże, najważniejszą informacją dnia jest pokonanie Maxa Verstappena przez Lewisa Hamiltona w kwalifikacjach. Hamilton w swoim domowym wyścigu wywalczył Pole Position i przed sobotnim sprintem kwalifikacyjnym wystartuje przed kierowcą RBR.
Sprint kwalifikacyjny Grand Prix Wielkiej Brytanii
Dystans 100km, brak pitstopów, kierowcy na podium otrzymują odpowiednio 3, 2 oraz 1 punkt, a końcowa klasyfikacja sprintu to kolejność na polach startowych w niedzielnym wyścigu. Tyle w skrócie o informacjach dotyczących nowego sobotniego formatu. Natomiast sam sprint można określić mianem nudnego. Można powiedzieć, że najwięcej działo się na pierwszym okrążeniu.
Zaraz po starcie Max Verstappen wyprzedził Lewisa Hamiltona i nie oddał prowadzenia do samego końca, zwyciężając z 1,5s nad Brytyjczykiem. Miejsce w pierwszej trójce uzupełnił Valtteri Bottas z Mercedesa. Fantastyczny start wykonał Fernando Alonso, który awansował z P11 aż o 6 pozycji. Za plecami kierowcy Alpine doszło do kontaktu George’a Russella z Carlosem Sainzem, przez co Hiszpan spadł na sam koniec stawki wyprzedzając tylko duet kierowców Haasa. Do kolejnego incydentu doszło na 5. okrążeniu, kiedy to Sergio Perez w zakręcie “Becketts ” obrócił swój bolid i wylądował na poboczu, przez co został wezwany do boksu na ostatnim kółku.
Wyścig Grand Prix Wielkiej Brytanii
Po sobotnim triumfie w sprincie kwalifikacyjnym Max Verstappen wywalczył pole position i stanął przed ogromną szansą powiększenia swojej przewagi w klasyfikacji generalnej nad swoim największym rywalem – Lewisem Hamiltonem, który w swoim domowym wyścigu na torze Silverstone marzył o 99. zwycięstwie w karierze.
Kierowca Mercedesa fantastycznie wystartował i przez całe pierwsze okrążenie walczył koło w koło z kierowcą Red Bulla. Na początku drugiego okrążenia doszło do dramatu Holendra. W zakręcie Copse, Hamilton zaatakował Verstappena od wewnętrznej przez co doszło do kontaktu, który doprowadził do tego, że bolid Holendra został doszczętnie zniszczony, a Max musiał udać się do szpitala.
Po tym incydencie Hamilton został ukarany karą 10 sekund “stop and go”. Nie przeszkodziło mu to jednak żeby odnieść końcowy triumf. Podczas 50 okrążenia, również w zakręcie Copse zaatakował Charlesa Leclerca z Ferrari, który ostatecznie dojechał drugi, natomiast podium uzupełnił Valtteri Bottas.
Pole Position: Max Verstappen
Najszybsze okrążenie: Sergio Perez
Najlepszy kierowca naszym zdaniem: Charles Leclerc
Największy pechowiec: Max Verstappen
Największa zmiana pozycji: Sergio Perez
Austria Grand Prix 2 lipca – 4 lipca
Ranking GP Austrii
1. Max Verstappen 2. Valtteri Bottas 3. Lando Norris
Kwalifikacje Grand Prix Austrii
Dramat Mercedesa i Lewisa Hamiltona. Lider zespołu z Brackley ukończył kwalifikacje dopiero na miejscu czwartym. Start Brytyjczyka z drugiego rzędu to spore utrudnienie w walce o zwycięstwo z Maxem Verstappenem, który po raz kolejny wywalczył Pole Position. Za jego plecami sensacyjnie uplasował się Lando Norris z Mclarena, który znów udowadnia, że na Red Bull Ring czuje się jak ryba w wodzie.
Jednakże, największa sensacja sobotnich kwalifikacji to awans do Q3 George’a Russella z Williamsa i wywalczenie dziewiątego pola startowego przed niedzielnym wyścigiem. O dużym pechu może mówić Fernando Alonso z Alpine, który pod koniec Q2 na szybkim okrążeniu “nadział” się na Vettela z Astona Martina, przez co nie był w stanie poprawić czasu i awansować.
Wyścig Grand Prix Austrii
Kolejne zwycięstwo Maxa Verstappena stało się faktem! Kierowca czerwonych byków odniósł kolejne zwycięstwo na Red Bull Ring. Warto również dodać, że był to triumf okraszony pierwszym wielkim szlemem Holendra. Natomiast za plecami lidera RBR działy się interesujące rzeczy. Z powodu uszkodzeń w samochodzie, Lewis Hamilton dojechał do mety dopiero na 4. miejscu i został wyprzedzony przez Valtteriego Bottasa.
Pomimo 5-sekundowej kary, Lando Norris wywalczył najniższy stopień podium. Oprócz tego, drugi kierowca RBR – Sergio Perez dwukrotnie otrzymał karę 5 sekund podczas wyścigu, która była spowodowana próbą wypchnięcia Leclerca poza tor na żwir. Bardzo blisko wywalczenia swojego pierwszego punktu dla Williamsa był George Russell, który do samego końca wyścigu walczył o P10, ale musiał uznać wyższość Fernando Alonso z Alpine. Dosłownie na ostatnim okrążeniu doszło do kolizji pomiędzy Raikkonenem i Vettelem. Raikkonen zahaczył o tylne koło Niemca, przez obaj wylądowali w żwirze, przez co nie ukończyli wyścigu.
Pole Position: Max Verstappen
Najszybsze okrążenie: Max Verstappen
Najlepszy kierowca naszym zdaniem: Lando Norris
Największy pechowiec: George Russell
Najsłabszy kierowca: Sergio Perez
Styria Grand Prix 25 czerwca – 27 czerwca
Podium Styria GP
1. Max Verstappen 2. Lewis Hamilton 3. Valtteri Bottas
Kwalifikacje Styria Grand Prix
Daniel Ricciardo z Mclarena oraz Esteban Ocon o sobotnich kwalifikacjach chcieliby natychmiast zapomnieć. Francuzowi zabrakło do awansu do Q2 zaledwie 0,075 sekundy. Natomiast Australijczyk w drugiej części czasówki był cieniem samego siebie i kwalifikacje zakończył na pechowym P13. Fantastycznie zaprezentował się George Russell z Williamsa, który zajął bardzo dobre 11. miejsce w kwalifikacjach. Do awansu do Q3 zabrakło mu tylko 0,008 sekundy!
Jednakże, po uwzględnieniu kar innych kierowców, Brytyjczyk wystartował z 10. pola. O dużym pechu może mówić Valtteri Bottas. Zespołowy kolega Lewisa Hamiltona osiągnął drugi czas, jednakże podczas drugiego treningu obrócił swój bolid w alei serwisowej, przez co otrzymał karę przesunięcia na starcie o 3 pozycje. Kwalifikacje oczywiście, po raz kolejny padły łupem Latającego Holendra – Maxa Verstappena, a tuż za nim uplasował się Lewis Hamilton.
Wyścig Styria Grand Prix
Po kilku spokojnych zakrętach doszło do kolizji między bolidem Alfy Romeo a Pierrem Gasly’m, co skutkowało niestety dla francuza odpadnięciem z wyścigu już na pierwszym okrążeniu. Gasly wcześniej już stracił moc w swoim bolidzie, co było przyczyną braku sterowności i w konsekwencji wjechania w bolid Giovinazziego. Warto odnotować jeszcze, że na początku wyścigu, Sergio Perez na moment uporał się ze startującym jedno pole przed nim Lando Norrisem i od połowy pierwszego okrążenia jechał na 3. miejscu za Hamiltonem, ale odzyskanie pozycji młodemu Brytyjczykowi zajęło raptem kolejne dwa zakręty i dalej był w stanie utrzymać się przed Meksykaninem aż do 10 okrążenia wyścigu.
Na 39. kółku, swój udział w GP Styrii zakończył również George Russell, ze względu na problemy z samochodem został ściągnięty do swojego garażu. Następne emocje czekały nas dopiero na dwóch ostatnich okrążeniach wyścigu. Lewis Hamilton zjechał po miękkie opony, aby zawalczyć o najszybsze okrążenie wyścigu, co finalnie mu się udało, a Perez do ostatnich metrów starał się odebrać podium Valtteriemu Bottasowi.
Pole Position: Max Verstappen
Najszybsze okrążenie: Lewis Hamilton
Najlepszy kierowca naszym zdaniem: Charles Leclerc
Największy pechowiec: George Russell
Najsłabszy kierowca: Daniel Ricciardo
Francja Grand Prix 18 czerwca – 20 czerwca
Podium GP Francji
1. Max Verstappen 2. Lewis Hamilton 3. Sergio Perez.
Kwalifikacje Grand Prix Francji
Już na samym początku kwalifikacji na torze Paul Ricard, Yuki Tsunoda spowodował czerwoną flagę na torze. Pod sam koniec Q1 doszło do bliźniaczej sytuacji co na torze w Monako. Większość kierowców była na szybkim okrążeniu, ale kierowca Haas – Mick Schumacher rozbił się i spowodował kolejną czerwoną flagę, przez którą do Q2 nie awansował Lance Stroll.
W drugiej części czasówki pożegnaliśmy się m.in. z Sebastianem Vettelem i Estebanem Oconem, którym nie udało się awansować na pośredniej mieszance. Pomimo szczęśliwego awansu do Q2, Schumacher nie był w stanie wyjechać na tor, ponieważ uszkodzenia bolidu były zbyt duże.
Trzecia część kwalifikacji przyniosła rozstrzygnięcia, których można było się spodziewać. P1 padło łupem Verstappena z RBR, a P2 oraz P3 powędrowało do Lewisa Hamiltona oraz Bottasa z Mercedesa.
Wyścig Grand Prix Francji
Sobotnie kwalifikacje pokazały, że zespół Mercedesa w niedzielnym wyścigu do zwycięstwa będą potrzebowali przede wszystkim szczęścia, które uśmiechnęło się do nich już na pierwszym okrążeniu. Prowadzący Max Verstappen przeszarżował i wyjechał poza tor. Od razu z tego prezentu skorzystał jadący na drugim miejscu Hamilton, dzięki czemu objął prowadzenie.
Szczęście odwróciło się na 20. okrążeniu, kiedy manewr podcięcia Red Bulla powiódł się, przez co Verstappen znów wskoczył na czoło stawki. Zmusiło to ekipę Toto Wolffa do strategii wyścigowej na 1 pit stop. Natomiast RBR ściągnął do boksu prowadzącego Holendra na 33. okrążeniu zakładając mu opony pośrednie. Ryzyko się opłaciło, ponieważ okrążenie przed końcem Max Verstappen powrócił na P1, wyprzedzając Hamiltona, który ponownie zajął drugie miejsce w wyścigu.
Pole Position: Max Verstappen
Najszybsze okrążenie: Max Verstappen
Największa zmiana pozycji: Lance Stroll
Najlepszy kierowca naszym zdaniem: Max Verstappen
Największy pechowiec: Lewis Hamilton
Najsłabszy kierowca: Valtteri Bottas
Azerbejdżan Grand Prix 4 czerwca – 6 czerwca
Podium GP Azerbejdżanu
1. Sergio Perez 2. Sebastian Vettel 3. Pierre Gasly
Kwalifikacje Grand Prix Azerbejdżan
Sobotnia sesja kwalifikacyjna na torze w Baku była pełna emocji oraz niespodziewanych rozstrzygnięć. Już podczas Q1 mieliśmy do czynienia z czerwoną flagą, którą spowodował Lance Stroll z Aston Martin oraz Antonio Giovinazzi z Alpha Romeo. W Q2 o dużym rozczarowaniu może mówić szukający formy Daniel Ricciardo z Mclarena, którego bolid wylądował w bandzie.
Można powiedzieć, że kwalifikacje w Azerbejdżanie przypominały te z Monako, ponieważ tutaj również, pod koniec Q3 mieliśmy do czynienia z czerwoną flagą spowodowaną (tym razem) wypadkiem Tsunody oraz Sainza, przez co ponownie z P1 mógł cieszyć się kierowca Ferrari – Charles Leclerc, a pozostali kierowcy nie byli w stanie poprawić swoich okrążeń.
Ostatecznie drugie miejsce padło łupem Lewisa Hamiltona z Mercedesa, a trzecie trafiło do Maxa Verstappena z Red Bulla. Warto również wspomnieć o fantastycznym P4 wywalczonym przez Pierre Gasly’ego z Alpha Tauri. Z ostatecznego rozrachunku w kwalifikacjach nie może być zadowolony Valtteri Bottas. Zespołowy partner Hamiltona, zakończył kwalifikacje dopiero na 10. miejscu, przez co jego szanse na dobre miejsce w wyścigu drastycznie spadły.
Wyścig Grand Prix Azerbejdżan
Za nami GP Azerbejdżanu! Wyścigi na torach ulicznych zazwyczaj mają dwa scenariusze, albo jest to dosyć nudna dwugodzinna procesja, albo ze względu na wąskie uliczki torów dochodzi do wielu niespodziewanych wydarzeń i najwięcej do roboty ma kierowca Safety Car. Tutaj przez długi czas zanosiło się, iż spełni się ten pierwszy scenariusz. Jednak życie przebiło najlepszych scenarzystów z Hollywood.
Najpierw na 4 okrążenia przed końcem na prostej startowej gumę w tylnym kole złapał Max Verstappen, co skutkowało utrata kontroli nad bolidem i rozbiciem swojego samochodu o betonowe bariery. Przez wypadek Maxa sędziowie zdecydowali się wywiesić czerwona flagę, po około pół godzinie doszło do restartu z pól startowych i stało się coś niesamowitego. Hamilton ruszający z drugiego miejsca wyprzedził Pereza po czym nie dał rady wyhamować do zakrętu, wyjechał za tor i wrócił do stawki dopiero na ostatnim miejscu. Dzięki temu drugie miejsce zajął Sebastian Vettel, a na najniższy stopień podium udało się wskoczyć Pierre’owi Gassly’emu.
Ostatni raz na podium wyścigu nie było ani Verstappena ani Hamiltona w sezonie F1 2020 w GP Sakhir, wygrał je… SERGIO PEREZ, przypadek?
Pole Position: Charles Leclerc
Najszybsze okrążenie: Max Verstappen
Najlepszy kierowca naszym zdaniem: Sebastian Vettel
Największy pechowiec: Max Verstappen
Najsłabszy kierowca: Valtteri Bottas
Monako Grand Prix 20 maja – 23 maja
Podium GP Monako:
1. Max Verstappen 2. Carlos Sainz Jr 3. Lando Norris
Kwalifikacje Grand Prix Monako – powrót Ferrari
Kwalifikacje do GP Monako 2021 można określić zdecydowanie mianem podróży z nieba do piekła. Charles Leclerc cały weekend spisywał się nadzwyczaj dobrze, zresztą jak cała ekipa Ferrari. Młody monakijczyk był na szczycie tabeli wyników, jego Pole Position było praktycznie pewnie i wtedy właśnie Charles wpadł na bandę i uszkodził zawieszenie. Czerwona flaga pół minuty przed końcem oznaczała Pole Position dla Leclerca, ale jak się później okazało, było to pyrrusowe zwycięstwo, gdyż z racji uszkodzeń lewej półosi nie był on w stanie w ogóle wystartować w niedzielnym wyścigu.
Wśród niespodzianek z kwalifikacji warto wspomnieć o Alonso, który swój udział zakończył już w Q1. Kolejnym przegranym czasówki okazał się były zwycięzca GP Monte Carlo – Daniel Ricciardo. Sympatyczny australijczyk zajął finalnie 12. miejsce w Q2. W Q3 obok wyniku Leclerca, zdecydowanie największym zaskoczeniem okazało się dopiero 7. miejsce Lewisa Hamiltona, zwłaszcza biorąc pod uwagę bardzo dobre, 3. miejsce Valtteriego Bottasa.
Wyścig Grand Prix Monako – Max Verstappen historycznie na szczycie
Niestety, o wyścigu o GP Monako najszybciej chciałby zapomnieć Charles Leclerc z Ferrari. Pomimo zapewnionego startu z Pole Position na okrążeniu rozgrzewkowym jego bolid uległ awarii, przez co ulubieniec lokalnej społeczności musiał wycofać się z wyścigu. Skorzystał na tym Max Verstappen z Red Bulla, który dzięki temu od samego początku wyścigu jechał na prowadzeniu. Nie oddał go już do samego końca i w klasyfikacji generalnej wskoczyła na swoje historyczne 1. miejsce.
O wielkim pechu mogą mówić kierowcy Mercedesa. Lewis Hamilton przez dość odległe miejsce w kwalifikacjach oraz przez charakterystykę toru w Monako nie zdołał awansować w wyścigu i ukończył go dopiero na P7. Natomiast Valtteri Bottas nie dojechał do mety przez problemy w pit stopie. Jego mechanikom nie udało się wymienić jednego koła, przez co fiński kierowca musiał wycofać się z wyścigu.
Jednakże, inni kierowcy mogą uznać swój występ o GP Monako za bardzo udany. Na podium oprócz wyżej wspomnianego holendra uplasowali się Carlos Sainz z Ferrari oraz Lando Norris z McLarena. Sergio Perez z RedBull Racing otarł się o podium, gdyż dzięki świetnej jeździe dojechał na 4. miejscu. Pierwsze punkty w sezonie powędrowały do Sebastiana Vettela, który ukończył wyścig na 5. miejscu i w wyśmienitym stylu wyprzedził Lewisa Hamiltona. Pierwszy punkt zdobył również zespół Alpha Romeo, dzięki P10, które zajął Antonio Giovinazzi.
Pole Position: Charles Leclerc
Najszybsze okrążenie: Lewis Hamilton
Największa zmiana pozycji: Sergio Perez?
Najlepszy kierowca naszym zdaniem: Max Verstappen
Największy pechowiec: Charles Leclerc
Hiszpania Grand Prix 7 maja – 9 maja
Podium GP Hiszpanii
1. Lewis Hamilton 2. Max Verstappen 3.Valtteri Bottas
Kwalifikacje GP Hiszpanii – 100. Pole Position Lewisa Hamiltona
O sobotnich kwalifikacjach na pewno chcieliby zapomnieć kierowcy Alpha Tauri. Zarówno debiutant Yuki Tsunoda oraz Francuz Pierre Gasly spisali się poniżej oczekiwań. Pierwszy niespodziewanie odpadł już w Q1, a do awansu zabrakło mu 0.007 sekundy! Natomiast drugi zajął 12. pozycję i odpadł w Q2. Poziom kwalifikacji był ponownie bardzo wyrównany. Fantastyczne P5 padło łupem Estebana Ocona z Alpine, a jeszcze lepiej spisał się Charles Leclerc z Ferrari, który wywalczył P4.
O dużym rozczarowaniu może mówić będący ostatnio w dobrej formie Lando Norris, któremu nie udało się poprawić czasu przez co skończył w Q3 dopiero na miejscu nr 9. Jednakże najważniejszym wydarzeniem podczas kwalifikacji było wywalczenie 100. Pole Position przez Lewisa Hamiltona z Mercedesa, za którego plecami ponownie uplasował się Max Verstappen.
Wyścig Grand Prix Hiszpanii – Mercedes IQ i powrót Ferrari?
Po sobotnich kwalifikacjach obawiano się, że wyścig nas niczym nie zaskoczy, jednak od samego początku byliśmy świadkami emocjonujących wydarzeń. Już na samym początku Max Verstappen zaliczył doskonały start i szybko wyprzedził lidera klasyfikacji Lewisa Hamiltona. Ważnym wydarzeniem były problemy techniczne Yukiego Tsunody, którego samochód zatrzymał się na torze i wymagał wycofania Tsunody z wyścigu.
W konsekwencji na torze zobaczyliśmy safety car, na którym miał skorzystać przede wszystkim wciąż prowadzący Max Verstappen. Pomimo dobrego restartu Holendra, ekipa Mercedesa doskonale rozegrała pozostałą część wyścigu pod względem strategii. Hamilton jadąc na 2 pit stopach z doskonałym tempem został tradycyjnie przepuszczony przez kolegę z zespołu – Valtteriego Bottasa i nie oddał prowadzenia do końca wyścigu. Było to tym samym 98. zwycięstwo Grand Prix F1 Lewisa Hamiltona.
Drugi na mecie zameldował się Max Verstappen, który pretensje może mieć jedynie do swojego zespołu m.in. ze względu na wydłużony pitstop. Ogromne problemy przed garażem miał również Antonio Giovinazzi, którego wymiana opon przez mechaników Alfa Romeo zajęła ponad 35 sekund! Na uwagę zasługuje również bardzo dobra forma Daniela Ricciardo, Carlosa Sainza oraz Charlesa Leclerca, który dojechał na metę na 4. pozycji.
Pole Position: Lewis Hamilton
Najszybsze okrążenie: Max Verstappen
Najlepszy kierowca naszym zdaniem: Lewis Hamilton
Najsłabszy kierowca: Yuki Tsunoda
Grand Prix Portugalii 30 kwietnia – 2 maja
Podium GP Portugalii
1. Lewis Hamilton 2. Max Verstappen 3. Valtteri Bottas
Kwalifikacje GP Portugalii – skreślony Verstappen, powrót Bottasa
Sobotnie kwalifikacje wbrew pozorom, najbardziej emocjonujące okazały się na etapie Q1. Na tej właśnie części, swój udział w prologu zakończył Daniel Ricciardo. Oprócz Australijczyka, na tym samym etapie odpadł Lance Stroll, a bardzo na plus zaskoczył George Russell. Młody kierowca Williamsa, nie dość, że awansował do Q2, to do wejścia do Q3 zabrakło Brytyjczykowi zaledwie 0,047 sekundy. Finalnie w Q3 kluczowe okazały się w większości pierwsze przejazdy, gdyż następnie pogorszyły się warunki wietrzne na torze. Po kwalifikacjach mocno niezadowolony mógł być Max Verstappen, któremu skreślono czas okrążenia, gwarantujący holendrowi Pole Position.
Wyścig Grand Prix Portugalii
W porównaniu do dwóch poprzednich Grand Prix tego sezonu można powiedzieć, że wyścig o GP Portugalii nie przyniósł zbyt wielu emocji. Już sam start wyścigu nie dał wiele zmian w pozycjach. Pierwsza trójka kwalifikacyjna utrzymała swoje pozycje startowe. Jedynie Sergio Perez dał się wyprzedzić kierowcy z Ferrari – Carlosowi Sainzowi. Hiszpan zaczął świetnie, jednak skończył fatalnie, gdyż dojechał do mety na 11 miejscu. Z kolei na drugim okrążeniu popularny “The Iceman” Kimi Raikkonen zahaczył przodem swojego bolidu o tył auta kolegi z zespołu Antonio Giovinazziego. To zmusiło Fina do wycofania się z GP Portugalii. Incydent ten spowodował również wyjazd na tor samochodu bezpieczeństwa.
Na 7. okrążeniu Maxowi Verstappenowi udało się wyprzedzić Hamiltona za pomocą DRS-u, ale już na 11. kółku kierowca Mercedesa odzyskał utraconą pozycję. Lewis Hamilton prezentował w wyścigu znakomite tempo, przez co na 20. okrążeniu znakomitym manewrem wyprzedził swojego zespołowego kolegę i objął prowadzenie. Hamilton nie oddał go już do końca. Podczas pozostałej części wyścigu układ miejsc w czołówce nie uległ zmianie.
Na ostatnim okrążeniu Verstappen wywalczył najszybsze okrążenie, ale przez przekroczenie granic toru jego czas został skasowany przez co dodatkowy punkt powędrował do Valtteriego Bottasa z Mercedesa. Triumf na torze w Portugalii odniósł Lewis Hamilton, dla którego było to 97. zwycięstwo w karierze, dzięki któremu powiększył przewagę nad Maxem Verstappenem do 8 punktów.
Pole Position: Valtteri Bottas
Najszybsze okrążenie: Valtteri Bottas
Największa zmiana pozycji: Daniel Ricciardo (+7)
Najlepszy kierowca naszym zdaniem: Lewis Hamilton
Najsłabszy kierowca: Carlos Sainz Jr.
Grand Prix Włoch 16-18 kwietnia
Podium GP Włoch
1. Max Verstappen 2. Lewis Hamilton 3. Lando Norris
Kwalifikacje Imola – wyrównana walka
Poziom kwalifikacji z pewnością zaskoczył wszystkich fanów F1. Brzmi to może dziwnie, ale niespodziewanie kwalifikacje padły łupem Lewisa Hamiltona z Mercedesa. Wyprzedził on o 0,035s Sergio Pereza z Red Bull Racing. Meksykanin pierwszy raz w historii wystartował z pierwszego rzędu. Trzecia lokata to Max Verstappen, który przez błąd na szybkim okrążeniu musiał pogodzić się z utratą Pole Position. Pomimo błędu stracił tylko 0,087s do Brytyjczyka. Warto również wspomnieć o Valterim Bottasie, który kompletnie zawalił Q3 i wystartował dopiero z 8. miejsca.
Wyścig Imola – wypadki, kary, ogromne emocje
Niedzielny wyścig odbył się w deszczowych warunkach. Na okrążeniu formującym wycieczkę na żwir zaliczył Charles Leclerc z Ferrari, a Sebastian Vettel z powodu problemów z hamulcami był zmuszony startować z alei serwisowej.
Początek wyścigu przyniósł wiele emocji. Na samym starcie Max Verstappen wyprzedził Lewisa, który broniąc się przed Holendrem uszkodził przednie skrzydło. Oprócz tego, już na pierwszym okrążeniu Nicolas Latifi z Williamsa rozbił swój bolid po kolizji z Nikitą Mazepinem. Zaskutkowało to pojawieniem się na torze samochodu bezpieczeństwa. Mick Schumacher był kolejnym kierowcą, który dość mocno uszkodził swój bolid. Jednak cały wyścig wywrócił się do góry nogami na 31. okrążeniu.
Po dość długim Pit Stopie Lewis Hamilton wylądował na poboczu, a następnie uderzył w bandę, przez co spadł o kilka pozycji w klasyfikacji. Z kolei Valtteri Bottas rozbił swój bolid i bolid George’a Russella doprowadzając do przerwania Grand Prix Włoch. Po wznowieniu, LewisHamilton wystartował z 9. pozycji i wyszarpał 2. miejsce oraz najszybsze okrążenie podczas GP Imoli. Pewnie zwyciężył Max Verstappen, a kolejnym bohaterem dnia okazał się Lando Norris z Mclarena. Dojechał on na 3. miejscu.
Pole Position: Lewis Hamilton
Najszybsze okrążenie: Lewis Hamilton
Największa zmiana pozycji: Yuki Tsunoda (+7)
Najlepszy kierowca: Lando Norris
Najsłabszy kierowca: Valtteri Bottas
Grand Prix Bahrajnu 26-28 marca
Podium GP Bahrajnu:
1. Lewis Hamilton, 2. Max Verstappen, 3. Valtteri Bottas
Kwalifikacje Bahrajnu – Redbull vs. Mercedes
Q3 to była prawdziwa wymiana ciosów między Mercedesem a Red Bullem. Oba Mercedesy dały radę wskoczyć na czoło stawki, ale wtedy wszedł on – cały na granatowo i skradł show. Verstappen wyprzedził w kwalifikacjach drugiego Hamiltona aż o 0,388 sekundy.
Wyścig Bahrainu – początek rywalizacji F1
Po awarii na okrążeniu rozgrzewkowym, Sergio Perez musiał startować do wyścigu z alei serwisowej, co jednak nie przeszkodziło Meksykaninowi zająć finalnie 5 pozycji. Nowym memem w F1 został Nikita MazeSpin, który nie dojechał nawet do 3 zakrętu toru Sakhir. Oprócz Rosjanina, Micka Schumachera i Yukiego Tsunody, w F1 zadebiutował nowy Safety Car, od Astona Martina. Kolejnym z bohaterów wyścigu okazał się Lando Norris. Młody Brytyjczyk zdołał ukończyć wyścig na 4. pozycji jadąc zdecydowanie szybciej od swojego nowego zespołowego partnera – Daniela Ricciardo.
Na 16 okrążeń przed metą, do boxu zjechał Verstappen i rozpoczął pogoń za Hamiltonem. Dopadł go 5 okrążeń przed metą, raz nawet wyprzedził, ale musiał oddać pozycję za wyjazd poza tor. Ostatecznie Hamilton na bardzo zużytych oponach dał radę obronić się przed Verstappenem i wygrać pierwsze Grand Prix Formuły 1 sezonu 2021.
Pole Position: Max Verstappen
Najszybsze okrążenie: Valtteri Bottas
Największa zmiana pozycji: Sergio Perez (+15)
Najlepszy kierowca GP: Max Verstappen
Najsłabszy kierowca: Nikita Mazepin