lifestyle

Moda na prowokujące reklamy? – kampania biżuterii YES

Polska marka biżuterii w swojej kampanii mówi „YES” wszystkim kobietom, podkreśla siłę i wyjątkowość każdej z nich. Przekaz jest głęboki, walczy z wieloma stereotypami, słabości kobiet przedstawia jako ich mocne strony, a także mówi o akceptacji różnorodności.

Bohaterki Kampanii „jestem kobietą”

Reklama opowiada historię pięciu kobiet. W roli bizneswoman i matki trójki dzieci wystąpiła Aleksandra Żebrowska. Aktorka w reklamie karmi dziecko i nie zwraca uwagi na krytyczne spojrzenia ludzi, którzy są tą sytuacją zbulwersowani. W kampanii wystąpiła również Aleksandra Wiederek-Barańska, która pokazana została z odsłoniętym dekoltem. Tu warto podkreślić, że Instagramerka ta od ponad pięciu lat zachęca do badań i profilaktyki raka piersi.

Kolejną bohaterką jest wioślarka Katarzyna Zillmann, która na reklamie całuje się ze swoją partnerką Julią Walczak. Sportsmenka podczas Igrzysk Olimpijskich w Tokio zdobyła srebrny medal oraz dokonała głośnego coming-outu. Wicemistrzyni olimpijska wierzy, że jej decyzja pomaga walczyć z hejtem przeciw osobom LGBT. W kampanii występuje także modelka Christina Flagmeier dumnie, która pokazuje w nim swój kolorowy tatuaż tygrysa. Ostatnią bohaterką głośnej kampanii „Jestem Kobietą” jest modelka plus Bogna Golec, która prezentuje ruch body positive, przechadzając się ulicami Warszawy w body.

„Żyjemy w świecie, w którym my kobiety ciągle słyszymy NIE. Słyszymy NIE, kiedy chcemy definiować kobiecość na nowo. Kiedy jesteśmy odważne i silne, i kiedy wychodzimy poza schemat. Chcemy tworzyć świat, w którym każda z nas z dumą powie: Jestem kobietą” – czytamy na oficjalnej stronie marki.

Zakazana reklama?

Stacja TVP, która swoją drogą 8 marca 2021 roku uruchomiła kanał TVP Kobieta, nie zgodziła się na emisję reklamy w trosce o odczucia widzów. Według nieoficjalnych ustaleń Telewizja Polskazażądała usunięcia ujęć z parą nieheteronormatywną”.  Stacji nie spodobały się również ujęcia matki karmiącej dziecko piersią oraz kobiety po mastektomii, przyglądającej się w lustrze. Emisja reklamy od połowy listopada pojawi się na antenie TVN i Polsat, ukaże się również w Czechach.

 

Twórcy i konsumenci reklam

Współcześnie reklama rozwija się bardzo dynamicznie, co jest warunkowane m.in. postępem technologicznym. Reklamodawcy nieustannie szukają nowych sposobów, aby zaabsorbować widza. W jaki sposób reklamy oddziałują na ludzi? Jak wiadomo reklama, żeby była skuteczna, powinna działać przede wszystkim na zmysł wzroku odbiorcy, a także odwoływać się do jego emocji i wyznawanych przez niego wartości. Operowanie rozpoznawalnymi już kodami, motywami zaczerpniętymi ze skarbca kultury ułatwiają odbiór przekazu. Marki korzystają z tych narzędzi, ponieważ walczą o atencję klienta.

 

Skuteczna strategia kampanii Yes?

Każdy nawet najkrótszy kontakt wzrokowy ma znaczenie, może pozwolić na zapamiętanie reklamowanego przedmiotu, logo czy kolorystyki marki. Reklama Yes, choć była dość ryzykownym zagraniem, to myślę, że jest strzałem w dziesiątkę. Wpisuje się we współczesny dyskurs, zaskakuje, daje nowe emocje, niesie za sobą pewne wartości. Marka pokazuje, że angażuje się w sprawy, które budzą liczne kontrowersje i mówi się o nich głośno. Dzięki temu ma szanse zyskać duże grono odbiorców.  Idąc dalej konsumentki kupując biżuterię czy nosząc ją mogą zacząć wiązać z produktem emocje takie jak: pewność siebie, atrakcyjność, seksapil, wyjątkowość.

Kampania YES nie jest tak piękna i długa jak szeroko omawiana w zeszłym roku świąteczna reklama Apartu, ale zdecydowanie warto ją obejrzeć. W przeciwieństwie do większości reklam film ma głęboki przekaz oraz nie lansuje przestarzałego i stereotypowego wizerunku kobiet.

Dodaj odpowiedź

Twój e-mail nie będzie opublikowany.

Sprawdź jeszcze

Więcej naszych wpisów