lifestyle

Dlaczego Oscary 2021 przejdą do historii?

Tegoroczne nominacje Oscarowe ustanowiły kilka precedensów i wyciągnęły porządne lekcje z historii. Co zaskoczyło świat i dlaczego 93. ceremonia Oscarowa może być historyczna?

Warto zacząć od tego, że nominacje, które zostały dziś ogłoszone przez Priyankę Choprę i Nicka Jonasa, nie doprowadziły do poważnych roszad, rewolucji i zaskoczeń w zaprezentowanych kandydaturach. Dostaliśmy raczej bezpieczny zestaw nazwisk i tytułów, które przez ostatnie tygodnie najczęściej pojawiały się w przewidywaniach serwisów filmowych z całego świata. Owszem, niektóre pozycje podawane jako pewniki zniknęły z ostatecznej listy nominowanych, co widać najbardziej w głównej kategorii. Za to “Mank” Davida Finchera, który zebrał raczej zróżnicowane opinie, zdominował tegoroczne nominacje z aż 10 pozycjami na liście. Niemniej jednak to, co nas zaskoczyło to liczby, precedensy i zaskakująca inkluzywność tegorocznych decyzji Akademii. 

 

Kogo zabrakło w nominacjach do Oscarów?

Zdecydowanie największe zdziwienie spowodował brak „Pewnej nocy w Miami…”, „Ma Rainey: Matka bluesa” i “Pięciu braci” w kategorii Najlepszy film. I o ile pierwsze dwie produkcje doczekały się co najmniej kilku nominacji w pozostałych kategoriach, o tyle obraz Spike’a Lee został praktycznie całkowicie pominięty podczas rozdawania kredytów zaufania przed ceremonią i został zauważony jedynie w kategorii “Najlepszej muzyki do filmu.” 

Sama Regina King nie doczekała się miejsca w kategorii reżyserskiej za „Pewnej nocy w Miami…”. Gdyby jednak to miejsce zdobyła, warto zauważyć, że wtedy kategoria reżyserska byłaby zdominowana przez kobiety! Niemniej jednak, obecność Chloe Zhao (“Nomadland”) i Emerald Fennell “Obiecująca. Młoda. Kobieta” wystarczyłaby, by ustanowić precedens, ponieważ jest to pierwszy raz w 93-letniej historii Oscarów, kiedy dwie kobiety mają szansę powalczyć o nagrodę reżyserską w tym samym roku. Do pozostałych dokonań przejdziemy jednak później.

Tytułów, które zostały całkowicie przeoczone przez Akademię w tym roku jest znacznie więcej. Nie o wszystkich było aż tak głośno, jednak większość z nich dostała mniejsze lub większe uznanie na dotychczasowych galach. Na próżno szukać “Mauretańczyka”, który spodobał się na Złotych Globach, smakiem obszedł się także “Malcolm & Marie” Sama Levinsona, które finalnie okazało się zbyt małym filmem, aby Akademicy rozważyli umieszczenie go w głównej kategorii. Triumfy w tym roku odnosiło także komediowe “Palm Springs”, które również nie wpisało się w oscarową konwencję. 

Kiedy spojrzymy na pozycje aktorskie to pierwsze, co budzi zaskoczenie to brak Jodie Foster w kategorii Najlepszej aktorki drugoplanowej, która tak niedawno odebrała Złotego Globa w tej samej kategorii. Cóż, Oscary nie doceniły Foster nawet nominacją. Podobnie nie widzimy ani Michelle Pfeiffer (“Francuskie wyjście”) ani Sophie Loren, która po latach wróciła w produkcji swojego syna – “Życie przed sobą.” Personalnie boli także brak Zendayi (“Malcolm & Marie”), jednak na nią jeszcze przyjdzie czas.

Wśród mężczyzn najczęściej mówi się o braku Toma Hanksa (“Nowiny ze świata”) w kategorii pierwszoplanowej i Jareda Leto, który zagrał drugoplanową rolę w tegorocznym thrillerze neo-noir “Małe rzeczy.” Trzeba przyznać, że brak Hanksa w tym roku budzi podobne zaskoczenie do potencjalnego przeoczenia Meryl Streep (co wiemy, że się nie zdarza). Szczególnie, że jego występ w “Nowinach ze świata” uważa się za jeden z lepszych w jego dojrzałej karierze.

 

Można też wspomnieć, że szansę na Oscara straciła także Amy Adams (“Elegia dla bidoków”), która obok Glenn Close walczy o niego od lat i regularnie jest pomijana przy wyróżnianiu zwycięzców. Ellen Burstyn doczekała się wielu pochlebnych opinii za jej występ w “Cząstkach kobiety” jednak podobnie, w tym roku obeszła się smakiem. 

 

Co zaskoczyło w tym roku?

Należy zacząć od priorytetów, wziąć głęboki oddech i przyznać Oscarom jedną rzecz: odrobili pracę domową. Po licznych kontrowersjach związanymi z mocno ograniczonymi i ekskluzywnymi typami Złotych Globów, a także skandalami sprzed lat (np. #OscarsSoWhite z 2020), tegoroczne nominacje prezentują chyba najbardziej zróżnicowany i inkluzywny zestaw nazwisk w historii nagród Akademii. 

Porównując do praktycznie całkowicie białych nominacji w roku ubiegłym, oscarowy 2021 wygląda naprawdę dobrze. Chwile chwały odnoszą takie produkcje jak „Judas and the Black Messiah”, „Pewnej nocy w Miami…” czy „Ma Rainey: Matka bluesa”. Na tapecie pojawiły się obrazy biograficzne największych ikon afroamerykańskiej popkultury, takich jak Billie Holiday, Ma Rainey, Sam Cooke czy Jim Brown. W kategoriach aktorskich aż 9 na 20 nazwisk to osoby nie-białe! Społeczność afroamerykańska w końcu dostała więcej niż jedną produkcję, w której mogą szukać swojej historii, kultury i problemów przeszłości. Tegoroczne Oscary dały nowej rzeszy ludzi okazję do odnalezienie siebie na ekranie i utożsamienia się z opowiadanymi fabułami. 

 

Pierwszy raz w kategorii “Najlepszej aktorki pierwszoplanowej” mamy aż dwie czarnoskóre kobiety – Andrę Day i Violę Davis. Co więcej, ta druga dokonała jednocześnie historycznego osiągnięcia, ponieważ dzięki swojemu występowi w „Ma Rainey: Matka bluesa” stała się pierwszą Afroamerykanką z czterema nominacjami w tej kategorii! Jednak to nie jedyny sukces historii bluesowej ikony – Mia Neal i Jamika Wilson stały się pierwszym żeńskim czarnoskórym duetem, który został doceniony w kategorii “Najlepszej charakteryzacji”. 

Ludziom stojącym za „Judas and the Black Messiah” udało się za to stworzyć pierwszy w historii, w pełni czarny, zespół produkcyjny, który doczekał się nominacji w kategorii “Najlepszy film”. Przypomnijmy, że za tą produkcję odpowiedzialni są Shaka King, Ryan Coogler i Charles D. King. 

Tym, którzy zaczną pytać gdzie w takim razie reprezentacja pozostałych mniejszości, już śpieszę z odpowiedzią. Takie produkcje jak “Nomadland”, “Minari” czy “Sound of Metal” przynoszą nam kolejną serię precedensów. Chloe Zhao, odpowiedzialna na “Nomadland” stała się pierwszą Azjatką, ale także pierwszą nie-białą kobietą, która została doceniona nominacją w kategorii “Najlepsza reżyseria”. Obsada “Minari” doczekała się dwóch uśmiechów ze strony Akademii, z czego Steven Yeun, urodzony w Korei Południowej, został pierwszym Amerykaninem azjatyckiego pochodzenia, który doczekał się nominacji w kategorii “Najlepszy aktor pierwszoplanowy.” Szklany sufit przebija także Riz Ahmed, pakistańskiego pochodzenia, który dzięki fenomenalnemu występowi w “Sound of Metal” jest pierwszym muzułmaninem wyróżnionym przez Akademię w tej samej kategorii. 

Oscary 2021: triumf kobiet

Drugi wielki plus tegorocznych nominacji to wyraźny znak, że kolejne ograniczenia stawiane przez lata przed kobietami powoli opadają, a aktorki i reżyserki wchodzą do kategorii do tej pory zarezerwowanych głównie dla mężczyzn.

Na prowadzenie oczywiście wysuwa się obecność Chloe Zhao, która razem z Emerald Fennell pomogły historii osiągnąć kolejny precedens. Jest to pierwsza taka sytuacja, kiedy dwie kobiety zostały nominowane w kategorii “Najlepsza reżyseria” w tym samym roku. Co prawda wciąż ubolewam i czekam z utęsknieniem, aż doczekamy się kobiet w kategoriach zdjęciowych czy scenariuszowych. I tutaj prawdziwym problemem nie jest to, że kobiety nie robią dobrych scenariuszy czy zdjęć. Problemem jest to, że wciąż za rzadko są dopuszczane do największych produkcji i czołowych ról w największych wytwórniach, które standardowo okupują oscarowe listy. 

Procentowo natomiast sytuacja z roku na rok wygląda coraz lepiej. W 2021, 70 kobiet zebrało 76 nominacji spośród wszystkich 238, co daje wynik około 32% kobiet w całkowitym rozrachunku i podziale płciowym w nominacjach. Mimo, iż wynik ten nie jest w pełni zadowalający, ponieważ do równowagi jeszcze daleko, to warto przypomnieć, że od kilku lat procent ten stale rośnie. Rok temu udział kobiet we wszystkich nominacjach wynosił około 31%, w 2019 roku było to 27,5%, w 2018 – 26,8%, a w 2017 jedynie 22,7%. Wzrost nie jest gwałtowny, jednak zwiastuje pozytywną ewolucję. 

 

Które z tych zaskoczeń zakończy się statuetką, a które jedynie pierwszym krokiem do sukcesu? Wszystkiego dowiemy się na 93. ceremonii Amerykańskiej Akademii Filmowej, nadawanej klasycznie z Dolby Theatre, Los Angeles, już 25 kwietnia. Tymczasem zapraszam do zapoznania się ze wszystkimi nominacjami!

 

Pełna lista nominowanych

Najlepszy film Oscary 2021:

  • „Ojciec”
  • „Judas and the Black Messiah”
  • „Mank”
  • „Minari”
  • „Nomadland”
  • „Obiecująca. Młoda. Kobieta”
  • „Sound of Metal”
  • „Proces siódemki z Chicago”

 

Najlepsza reżyseria Oscary 2021:

  • Thomas Vinterberg „Na rauszu”
  • Emerald Fennell „Obiecująca. Młoda. Kobieta”
  • David Fincher „Mank”
  • Lee Isaac Chung „Minari”
  • Chloe Zhao „Nomadland

 

Najlepsza aktorka Oscary 2021:

  • Viola Davis „Ma Rainey: Matka bluesa”
  • Andra Day „The United States vs. Billie Holiday”
  • Vanesa Kirby „Cząstki kobiety”
  • Frances McDormand „Nomadland”
  • Carey Mulligan „Obiecująca. Młoda. Kobieta”

 

Najlepszy aktor Oscary 2021:

  • Riz Ahmed „Sound of Metal”
  • Anthony Hopkins „Ojciec”
  • Chadwick Boseman „Ma Rainey: Matka bluesa”
  • Gary Oldamn „Mank”
  • Steven Yeun „Minari”

 

Najlepsza aktorka drugoplanowa Oscary 2021:

  • Maria Bakalova „Borat 2”
  • Glenn Close „Elegia dla bidoków”
  • Olivia Coleman „Ojciec”
  • Amanda Seyfried „Mank”
  • Yuh-Jung Youn „Minari”

 

Najlepszy aktor drugoplanowy Oscary 2021:

  • Sacha Baron Cohen „Proces siódemki z Chicago”
  • Daniel Kaluuya „Judas and the Black Messiah”
  • Leslie Odom Jr. „Pewnej nocy w Miami…”
  • Paul Raci „Sound of Metal”
  • LaKeith Stanfield „Judas and the Black Messiah”

Najlepszy scenariusz oryginalny Oscary 2021:

  • „Judas and the Black Messiah”
  • „Minari”
  • „Obiecująca. Młoda. Kobieta”
  • „Sound of Metal”
  • „Proces siódemki z Chicago”

 

Najlepszy scenariusz adaptowany Oscary 2021:

  • „Borat 2”
  • „Ojciec”
  • „Nomadland”
  • „Pewnej nocy w Miami…”
  • „Biały tygrys”

 

Najlepsze zdjęcia Oscary 2021:

  • Dariusz Wolski „Nowiny ze świata”
  • Sean Bobbittem „Judas and the Black Messiah”
  • Erik Messerschmidt „Mank”
  • Joshua James Richards „Nomadland”
  • Phedon Papamichael „Proces siódemki z Chicago”

 

Najlepszy montaż Oscary 2021:

  • „Ojciec”
  • „Nomadland”
  • „Obiecująca. Młoda. Kobieta.”
  • „Sound of Metal”
  • „Proces Siódemki z Chicago”

 

Najlepsza scenografia Oscary 2021:

  • „Ojciec”
  • „Ma Rainey: Matka bluesa”
  • „Mank”
  • „Nowiny ze świata”
  • „Tenet”

 

Najlepsza muzyka do filmu Oscary 2021:

  • „Pięciu braci”
  • „Mank”
  • „Minari”
  • „Nowiny ze świata”
  • „Co w duszy gra”

Najlepsza piosenka do filmu Oscary 2021:

  • „Fight For You” – „Judas and the Black Messiah”
  • „Hear My Voice” – „Proces Siódemki z Chicago”
  • „Husavik” – „Eurovision Song Contest: Historia zespołu Fire Saga”
  • „Io Sì (Seen)” – „Życie przed sobą”
  • „Speak Now” – „Pewnej nocy w Miami…”

 

Najlepszy dźwięk Oscary 2021:

  • „Misja Greyhound”
  • „Mank”
  • „Nowiny ze świata”
  • „Co w duszy gra”
  • „Sound of Metal”

 

Najlepsze kostiumy Oscary 2021:

  • „Emma”
  • „Mank”
  • „Ma Rainey: Matka bluesa”
  • „Mulan”
  • „Pinokio”

 

Najlepsza charakteryzacja Oscary 2021:

  • „Emma”
  • „Elegia dla bidoków”
  • „Ma Rainey: Matka bluesa”
  • „Mank”
  • „Pinokio”

 

Najlepszy film międzynarodowy Oscary 2021:

  • „Na rauszu”
  • „Shao Nian De Ni”
  • „Aida”
  • „Kolektyw”
  • „L’Homme qui avait vendu sa peau”

 

Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny Oscary 2021:

  • „Kolektyw”
  • „Obóz godności: Rewolucja w życiu niepełnosprawnych:
  • „Agent Kret”
  • „Czego nauczyła mnie ośmiornica”
  • „Time”

 

Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny Oscary 2021:

  • „Colette”
  • „A Concerto Is a Conversation”
  • „Do Not Split”
  • „Hunger Ward”
  • „Piosenka dla Latashy”

 

Najlepszy film animowany Oscary 2021:

  • „Naprzód”
  • „Wyprawa na Księżyc”
  • „Baranek Shaun Film Farmageddon”
  • „Co w duszy gra”
  • „Wolfwalkers”

 

Najlepszy krótkometrażowy film animowany Oscary 2021:

  • „Burrow”
  • „Genius Loci”
  • „If Anything Happens I Love You”
  • „Opera”
  • „Yes-People”

 

Najlepszy film krótkometrażowy Oscary 2021:

  • „Feeling Through”
  • „The Letter Room”
  • „The Present”
  • „Two Distant Strangers”
  • „White Eye”

 

Najlepsze efekty specjalne Oscary 2021:

  • „Love and Monsters”
  • „Niebo o północy”
  • „Mulan”
  • „Jedyny i niepowtarzalny Ivan”
  • „Tenet”

 

Dodaj odpowiedź

Twój e-mail nie będzie opublikowany.

Sprawdź jeszcze

Więcej naszych wpisów