Kariera juniorska
Urodzony 7 lutego 1996 roku we francuskim Rouen Pierre Gasly swoją karierę w motorsporcie rozpoczął już w wieku 10 lat startując w serii Minime Championship. W swoim trzecim roku startów w tej serii w sezonie 2008 uplasował się w klasyfikacji generalnej na pozycji czwartej. Francuz ciągle się rozwijał i w roku 2011 zaczął startowa we francuskiej Formule 4, a rok później przeszedł do Formuły Renault 2.0. Rok 2014 to wywalczenie przez Gasly’ego wicemistrzostwa tytułu w Formule Renault 3.5.
Sezon później, w wieku 19 lat dołączył do GP2, gdzie w debiutanckim sezonie był stanie wywalczyć 3x pole position oraz 4x stanął na podium, a w klasyfikacji generalnej uplasował się na 8 miejscu. W kolejnym roku startów w GP2 Pierre został triumfatorem całej serii oraz stał się kierowcą rezerwowym w samym Red Bull Racing. Pod koniec swojej juniorskiej kariery francuski kierowca startował w Super Formule w Japonii, gdzie miał szansę zostać mistrzem, ale złe warunki pogodowe sprawiły, że dwa ostatnie wyścigi zostały odwołane i Pierre został wicemistrzem, tracąc 0,5 punktu do triumfatora – Japończyka Hiroaki Ishiura.
Debiut w F1 i sezon w Toro Rosso
Pierre Gasly w 2017 roku zaliczył niespodziewany debiut w Formule 1. W barwach Toro Rosso zastąpił Daniiła Kwiata podczas GP Malezji. Francuz w swoim debiucie dojechał na solidnym 14 miejscu. Rok 2018 to już pełnoprawny angaż w juniorskim zespole Red bulla – Toro Rosso. 25-latek zdobył łącznie 29 punktów, co nie jest jakimś genialnym wynikiem. W klasyfikacji generalnej zajął 15 miejsce. Jednakże pomimo małej zdobyczy punktowej Pierre pokazał, że jest niezwykle utalentowanym kierowcą, gdyż pomimo startów w słabym bolidzie był w stanie punktować podczas GP Węgier, GP Monako oraz GP Bahrajnu, gdzie niespodziewanie dojechał tuż za podium na pozycji czwartej.
Awans do Red Bulla
Podpisanie kontraktu Daniela Ricciardo z Renault na starty w sezonach 2019 i 2020 było dużym problemem dla zespołu Red Bulla. Austriacki zespół postanowił awansować z juniorskiej ekipy Francuza, Pierre’a Gasly’ego jako kierowcę nr 2, którego najważniejszym zadaniem będzie wsparcie Maxa Verstappena w walce o jak najwyższą lokatę. Wyniki Francuza nie były zadowalające. Dość mocno odstawał od Verstappena, który w pojedynkę musiał walczyć z Mercedesem oraz Ferrari. Gasly miewał problemy z awansem do Q3, a jego tempo wyścigowe pozostawiało wiele do życzenia. Najlepszy rezultat osiągnięty przez Pierre’a w barwach RBR to czwarta pozycja podczas GP Wielkiej Brytanii.
Degradacja do Torro Rosso
O 12 sierpnia 2021 roku Gasly chciałby jak najszybciej zapomnieć. Z powodu niezadowalającymi wynikami Pierre został „zdegradowany” do zespołu Toro Rosso. Jego miejsce natomiast zajął Taj – Alexander Albon. Wiele osób sądziło, że Francuz został zniszczony psychicznie, że jego jazda będzie jeszcze gorsza niż w Red Bullu. Jednakże Pierre Gasly zaskoczył cały wyścigowy świat. Pomimo dysponowania znacznie gorszym bolidem, był w stanie osiągać bardzo dobre wyniki. W swoim pierwszym wyścigu w Toro Rosso podczas GP Belgii na torze Spa dojechał na solidnym miejscu dziewiątym. W przedostatnim wyścigu w sezonie 2019 Gasly podczas GP Brazylii stanął na drugim stopniu podium, rozdzielając triumfującego Maxa Verstappena i zmierzającego po tytuł Lewisa Hamiltona. Warto wspomnieć, że było to pierwsze podium w F1 w karierze Francuza, które doskonale pokazuje, że pomimo przeciwności losu nie można się poddawać.
Zwycięstwo na Monzy
Na włoskim torze Monza, który nazywany jest stolicą prędkości, w niedziele szóstego września 2020 roku odbyło się GP Włoch, które było fantastycznym dniem w karierze Pierre’a. Francuz dzięki świetnej jeździe oraz odrobinie szczęścia odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w Formule 1. Gasly startował dopiero z dziesiątego pola i był bliski zakończenia swojego wyścigu chwilę po starcie w pierwszej szykanie, gdyż doszło do kolizji pomiędzy nim, a Albonem.
Na 19 okrążeniu Pierre Gasly zmienił opony na twarde. Udało mu się to chwilę przed zamknięciem alei serwisowej, gdyż bolid Haasa prowadzony przez Kevina Magnussena uległ awarii. Dzięki szczęśliwej zmianie opon i rozbiciu swojego Ferrari przez Leclerca, Pierre przed restartem zajmował świetną trzecią pozycję! Podczas wznowienia wyścigu Gasly wyprzedził Lance’a Stroll’a awansując na drugą pozycję, a pod koniec pierwszego kółka objął prowadzenie, gdyż Lewis Hamilton musiał odbyć karę stop&go. Kierowca AT skutecznie odparł ataki Carlosa Sainza i nie oddał prowadzenia do końca wyścigu.
Było to pierwsze zwycięstwo francuskiego kierowcy w Formule 1 od 24 lat! Francuskie media oszalały po tym triumfie na Monzy. Telefonów z gratulacjami nie było końca. Zadzwonił nawet prezydent Francji Emmanuel Macron. Sam bohater, idealnie podsumował swój triumf podczas GP Włoch następującymi słowami: „Po wszystkim, co spotkało mnie przez ostatnich 18 miesięcy, nie mogłem wymarzyć sobie lepszego sposobu na sięgnięcie po pierwsze zwycięstwo w F1”.
Czy Pierre Gasly ma szansę wrócić do RBR?
Można powiedzieć, że sytuacja francuskiego kierowcy w zespole Red Bull Racing nie jest kolorowa, a ich dotychczasowe relacje nie były usłane różami. Pierre Gasly w trakcie trwania obecnego sezonu otwarcie przyznawał, że nie jest w stanie pojąć dlaczego ponownie nie otrzymał angażu w głównym zespole, gdyż jego wyniki w Alpha Tauri są lepsze, niż każdy mógłby się spodziewać.
Niestety, kontrakt z Sergio Perezem został przedłużony i w sezonie 2022 popularny „Checo” będzie reprezentował barwy Czerwonych byków. Sam Gasly pozostał w juniorskim teamie na kolejny sezon. 25-latek potwierdził, że jest w kręgu zainteresowań innych zespołów w stawce. Uważam, że Pierre jest najlepszą możliwą opcją na zastąpienie w przyszłości Pereza w RBR, ale nie może czekać wiecznie, zwłaszcza że Helmut Marko i Christian Horner nie pałają entuzjazmem do Francuza. Zatem co powinien zrobić Gasly? Jeśli po sezonie 2022 dalej nie otrzyma szansy w ekipie z Milton Keynes, to powinien jak najszybciej szukać angażu w innych zespołach w stawce F1, np. w Alpine gdzie miałby szanse zostać kierowcą nr 1.