lifestyle

Spotify traci artystów przez podcast Joe Rogana?

Joni Mitchell dołącza do Neila Younga z żądaniem usunięcia swojej muzyki przez Spotify 

 

Postanowiłam usunąć całą moją muzykę ze Spotify. Nieodpowiedzialni ludzie szerzą kłamstwa, które kosztują ludzi ich życie.” – powiedziała w piątek Mitchell w komunikacie zamieszczonym na swojej stronie internetowej. „W tej kwestii solidaryzuję się z Neilem Youngiem oraz światowymi społecznościami naukowymi i medycznymi”.

 

Joni Mitchell jest kolejnym prominentnym muzykiem, który zdecydował się zbojkotować Spotify za szerzenie antyszczepionkowych teorii. W konsekwencji, muzyka jednej z najbardziej wpływowych piosenkarek II połowy XX wieku znika właśnie z portalu. Dyskografii liczonej samymi 19 albumami studyjnymi z m.in. “Blue” i “Court And Spark” pozostanie nam szukać poza firmą z zielonym logo.

 

Spotify bez Neila Younga

Ruch #DeleteSpotify rozpoczął Young, który na początku tygodnia wystosował list do swojego managera i wytwórni Warner. Kanadyjski artysta zażądał w nim usunięcia jego muzyki ze Spotify, oskarżając firmę o „rozpowszechnianie fałszywych informacji o szczepionkach” za pośrednictwem podcastu Joe’a Rogana. „Mogą mieć Rogana lub Younga. Nie obu.” – powiedział Neil w otwartym liście, który niedługo potem został usunięty. Początkowo wielu mogło nie traktować słów Younga poważnie, jednak szybko okazało się, że współzałożyciel Buffalo Springield nie blefował, a jego muzyka stopniowo zaczęła wyparowywać z serwisu streamingowego giganta.

 

Prywatne firmy mają prawo decydować, z czego czerpią zyski, tak jak ja mogę zdecydować, że moja muzyka nie wspiera platformy rozpowszechniającej szkodliwe informacje. Jestem szczęśliwy i dumny, że mogę solidaryzować się z pracownikami służby zdrowia pierwszej linii, którzy każdego dnia ryzykują życie, aby pomagać innym”. – napisał Young.

 

Warty 100 mln $ Joe Rogan

Działania muzycznych weteranów, wycelowane są w podcast “The Joe Rogan Experience”. Rogan został skrytykowany za rozpowszechnianie poglądów anty-szczepionkowych, teorii spispkowych oraz negowanie skuteczności leczenia COVID-19.

Podcast „The Joe Rogan Experience” to rozmowy prowadzone przez komika Joe Rogana z przyjaciółmi i zapraszanymi do programu gośćmi. Wśród nich są przedstawiciele wielu dziedzin i jeszcze większej liczby poglądów, jak aktorzy, artyści, sportowcy, przedsiębiorcy, politycy czy naukowcy. JRE jest do tej pory obiektem największego transferu w dziejach podcastu. W 2020 roku Spotify zapłaciło 100 milionów $ za prawa i dystrybucję audycji na wyłączność. Podcast osiąga około 11 milionów odbiorców na odcinek i 200 milionów pobrań miesięcznie. To czyni go aktualnie, nie tylko najpopularniejszą tego typu audycją na Spotify, ale i na świecie.

 

Reakcja Spotify

„Chcemy, aby cała muzyka i treści audio na świecie były dostępne dla użytkowników Spotify. Z tym wiąże się wielka odpowiedzialność za zrównoważenie zarówno bezpieczeństwa dla słuchaczy, jak i wolności dla twórców. Mamy szczegółowe zasady dotyczące treści i od początku pandemii usunęliśmy ponad 20 000 odcinków podcastów związanych z COVID-19. Żałujemy, że Neil podjął decyzję o usunięciu jego muzyki ze Spotify, ale mamy nadzieję, że wkrótce będziemy mogli powitać go z powrotem.” – przekazał Billboardowi w oświadczeniu rzecznik streamera.

Young nie jest pierwszą osobą, która zgłosiła obawy dotyczące treści podcastu Rogana. Na rozsiewanie dezinformacji i kwestionowanie skali pandemii zareagowało na początku tego roku środowisko naukowe. Była to reakcja, na jeden z grudniowych odcinków, podczas, którego gość programu – Robert W. Malone porównał reakcję USA na pandemię do m.in. powstania nazistowskich Niemiec. 270 lekarzy, naukowców i pracowników służby zdrowia podpisało wtedy list otwarty do Spotify. Zawiera on prośbę o wdrożenie przez firmę polityki postępowania w przypadku rozpowszechniania dezinformacji o pandemii COVID-19.

Biorąc pod uwagę wielkość grupy odbiorców Rogana, a także oszałamiającą wartość jego umowy z platformą, wydaje się mało prawdopodobne, że Spotify kiedykolwiek będzie chciało zająć stanowisko w sprawie treści podcastu.

 

Staowisko Joe Rogana

Tydzień po ogłoszeniu Younga, swoje stanowisko w sprawie zabrał sam Rogan. W wideo opublikowanym (31.01) za pośrednictwem swojego Instagrama, prowadzący podcast odniósł się do całej sytuacji:

Rogan podziękował wszystkim wspierającym, swoim przeciwnikom oraz Spotify za poparcie, mimo obecnie niełatwiej sytuacji. Były komik odniósł się do zarzutu szerzenia niebezpiecznej dezinfoamcji za pośrednictwem swojego programu. Jako jeden argumentów podał, iż wiele treści początkowo uważanych za dezinformację, później okazuje się być prawdą. „8 miesięcy temu, jeżeli napisało się, że po przyjęciu szczepienia można zachorować na COVID oraz dalej go rozprzestrzeniać, media społecznościowe cenzurowały banowały twoje konto. Dzisiaj ta teoria to fakt.”

Rogan zareagował również na exodus Younga i Mitchell. „Bardzo mi przykro, że tak się czują. Z całą pewnością tego nie chcę. Jestem fanem Neila Younga, zawsze byłem fanem Neila Younga.” W około 10 minutowym nagraniu usłyszeć możemy m.in. osobistą historię z życia Rogana, której bohaterem jest właśnie Young.

Joe mówił, także o ideai podcastu, który skupia się na rozmowie z ludźmi o różnych opiniach, często odmiennych od powszechnej narracji. „Zrobię co w mojej mocy, aby spróbować zrównoważyć te bardziej kontrowersyjne koncepcje z perspektywami innych ludzi. Tak, abyśmy mogli znaleźć lepszy wspólny punkt widzenia.” – powiedział na koniec.

 

Konsekwencje finansowe Spotify

#DeleteSpotify faktycznie ma miejsce. Użytkownicy odchodzą a wartości akcji firmy spadły w ciągu ostatniego miesiąca o ponad 27%. Od momentu usunięcia z bazy muzyki Younga, streamer osiągnął najgorsze wyniki finansowe od przeszło półtora roku.

Wykasowanie z bazy dyskografii Joni Mitchell z pewnością nie poprawia obecnej sytuacji szwedzkiego giganta. Według Spotify, Mitchell posiada 3,7 miliona słuchaczy miesięcznie. Jej piosenki “Big Yellow Taxi” i “A Case of You” były transmitowane w serwisie ponad 100 milionów razy. Young z kolei, odpowiada za około 6,1 mln regularnych odbiorców, z niektórymi utowrami mającymi na liczniku ponad 200 mln odtworzeń jak „Heart Of Gold„. Są to ogromne liczby, tym bardziej kiedy przełożymy je na przychód, który firmie generują. 100 milionów $ za Joe Rogana może okazać się mało istotną inwestycją w zestawieniu z potencjalnym odejściem kolejnych artystów, a co za tym idzie odpływu subskrybentów.

Czy do ruchu zapoczątkowanego przez Younga i Mitchell dołączą następni artyści? Co z kolei zrobi Spotify, żeby ich nie stracić? Na razie pod adresem firmy, pojawiają się kolejne żądania. Swoje ultimatum postawił m.in. James Blunt:

 

Dodaj odpowiedź

Twój e-mail nie będzie opublikowany.

Sprawdź jeszcze

Więcej naszych wpisów