Strefa Czystego Transportu w Krakowie – geneza projektu
Strefy Czystego Transportu to wcale nie jest coś nowego. Takie rozwiązania funkcjonują w ponad 250 miastach w Europie. Na podstawie Londynu, który był jednym z pierwszych miast z SCT, można śmiało stwierdzić, że tego typu projekty mają sens i realnie pomagają zwalczać smog.
W stolicy Wielkiej Brytanii zanieczyszczenia powietrza dwutlenkiem węgla spadły o 40%. Według Wojewódzkiego Programu Ochrony Powietrza, Strefa Czystego Transportu w Krakowie ma powstać wewnątrz drugiej obwodnicy. Wszelkie rozporządzenia dla województwa małopolskiego zostały stworzone na podstawie Ustawy o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych z dnia 2 grudnia 2021 roku. Obecnie trwają prace nad określeniem norm, które ustają sposoby poruszania się do SCT.
Sprawdź także: Smog — powodem większej umieralności na świecie?
Które samochody emitują najwięcej zanieczyszczeń?
W 2019 roku w Krakowie zostały przeprowadzone badania, z których wynika, że 12% samochodów emituje połowę wszystkich zanieczyszczeń spowodowanych przez te maszyny. Głównie są to najstarsze auta z silnikiem diesla, które nie posiadają filtrów DPF i emitują duże ilości pyłów oraz tlenków azotu. Silniki wyprodukowane po 2006 roku są nieco bardziej ekologiczne.
Ogółem samochody odpowiadają za 30% pyłów, którymi oddychają na co dzień mieszkańcy Krakowa. Z tych powodów miasto chce ograniczyć ruch najbardziej szkodliwych dla powietrza aut. Na obecnym, wczesnym etapie projektu, mieszkańcy mogą wyrażać swoje spostrzeżenia odnośnie do planowanych zmian, aby wspólnie z władzami miasta wprowadzić je w życie.
Sprawdź także: Ekologiczny wegański brokat – nowe odkrycie naukowców
Działania miasta zachęcające mieszkańców do odstawienia auta
Mieszkańcy SCT w Krakowie mogą liczyć na okres przejściowy dla wprowadzonych zmian. Natomiast dokładne informacje na ten temat są w trakcie ustalania. Jednak na pewno jedną z pierwszych propozycji dla osób, które zdecydują się rezygnację z prowadzenia samochodu, jest otrzymanie darmowego dwuletniego biletu do korzystania z komunikacji miejskiej na terenie Krakowa.
W dalszych planach jest wspieranie osób, które interesują się sportem i są fizycznie aktywne. Ci mieszkańcy mogą starać się o dofinansowanie do zakupu roweru z elektrycznym wspomaganiem.
Kraków ma ogromne wyzwanie przed sobą, jednak jest to osiągalny cel. Czy mieszkańcy będą chętnie współpracować z władzami miasta we wspólnym zwalczaniu smogu? O tym przekonamy się dopiero za jakiś czas.
Sprawdź także: Nowy porządek – Europejski Zielony Ład